Zadie Smith – The Book of Other People

Omslag: Zadie Smith - The book of other people

Det är lika bra jag säger det direkt, det här är inte en bok skriven av Zadie Smith. Hon är redaktören som har sammanställt de 23 novellerna som bågnar ut genom bladen, samt författare till en av novellerna och till bokens förord. Därav får hon den hedersvärda titeln som författare på denna enkla sida, som seden sig bör.

The Book of Other People är en novellsamling där några av 00-talets mest lovande unga talanger har bidragit med varsin text. Förutom Zadie Smith har David Mitchell, Jonathan Safran Foer, Miranda July och Dave Eggers skrivit varsin novell. Den sistnämnda, Dave Eggers, ligger bakom organisationen 826 NYC, som bokens intäkter tillfaller. Det är en organisation som hjälper ungdomar att läsa och skriva. Och alla som deltog i denna bok gjorde det helt gratis, med bara en anvisning: Hitta på en karaktär.

Ur denna korta instruktion har de 23 författarna skrivit, och även ritat, fram en hel del karaktärer som är väl värda sin egen bok. Men här blir det bara en kort inblick, eller en snabb historia där vi får lära känna de litterära gestalterna för en kort stund. Två av mina favoriter efter att ha läst boken var Magda Mandela och Judith Castle, skapade av Hari Kunzru och David Mitchell.

I bokens upplägg finns både dess styrka och dess svaghet. De riktigt bra karaktärerna biter sig fast direkt och har ofta en bra historia som formas av huvudpersonen. Men vissa noveller flyter bara på där formen ställer sig i vägen för karaktären i fråga. Det blir krystade historier och när flera i rad är liknande varandra så flyter de ihop med varandra. Jag läste alla noveller efter varandra, vilket var ett dumt tillvägagångssätt. Noveller, speciellt antologier, gör sig bäst när de blir lästa då och då, novell för novell.

I förordet skriver Zadie Smith om variationerna i hur författarna har formaterat sina texter. Någon har skrivit allt som en lång nyhetsnotis, några kör med stora skrivmaskinstypsnitt, andra med minimalistisk sans-serif. Jag önskar att The Book of Other People hade bevarat den detaljen för att låta varje novell stå ut från myllret av olika karaktärer och noveller. Fast jag förstår att det hade varit för dyrt att formge boken på det viset. Istället får jag hålla till godo med de noveller som är framförda i serieform, två avstickare som livar upp i boken.

För de som gillar noveller är det här en bok som bjuder på en del höjdpunkter. Många av författarna, speciellt David Mitchell och Vendela Vida, visar hur karaktärer kan forma stämningen i en historia som bästa tänkbara vis. Jag har fått upp ögonen för några fler författare efter att ha läst The Book of Other People och jag hoppas att de har hunnit komma ut med något mer sedan den här samlingen släpptes 2008. En halv livstid sedan, känns det som.

Zadie Smith
The Book of Other People
Penguin 2007