Yaa Gyasi – Homegoing

Omslag: Yaa Gyasi - HomegoingSåret som slavhandeln rev upp hos den afrikanska befolkningen går tillbaka ända till 1500-talet. Men bara för att slaveriet förbjöds i mitten av 1800-talet betyder det inte att alla sår är läkta. Det är Yaa Gyasis bok “Homegoing” ytterligare ett bevis på.

Det börjar med de två halvsystrarna Effia och Esi. De är född i varsin by och vet inte om varandras existens. Effia gifter sig med ledaren för britterna och tillika ledaren för den transatlantiska slavhandeln. Esi fångas in av en krigare från en annan stam och skeppas iväg till USA för att plocka bomull i södra USA. Allt det här utspelar sig under 1700-talets andra hälft och historien fortsätter ner genom generationerna fram till 2000-talet.

I Effias släktled finns Quey Collins, ljushyad med en vit pappa, som hittar tillbaka till sin stam. Senare hans son James Richard Collins som lämnar sin by bakom sig för att leva tillsammans med sin kärlek. Berättelsen fortsätter genom byns “galning” Akua ända ner till Marjorie som tillsammans med sina föräldrar gör ett nytt liv för sig i södra USA. På Esis sida av släkten får vi följa dottern Ness Stockham som slavar på bomullsfälten och offrar sig för att sonen ska lyckas fly till nordstaterna. Väl där förlorar sonen, Kojo, sin fru när hon kidnappas till sydstaterna igen. Deras son H överlever slaveriet, men blir i vuxen ålder gripen för att ha kollat på en vit kvinna och tvingas därför att arbeta i en kolgruva under nio år. I generation efter generation möter ättlingarna problem som går att följa bak till slaveriet och till rasismen som genomsyrar både samhället och människorna som är en del av det.

Historien som helhet är ett stiligt romanbygge. En mängd olika röster hörs genom historien och den strukturella rasismen är hela tiden närvarande. Både i Amerika och i dess system, men även i Asante, senare kallat Ghana, som lider av kolonialiseringens förtryck. Granskar man berättelserna närmre är det dock inte lika effektfullt. Varje kapitel följer en ny person i en ny tid och jag köper det inte. Epokerna känns inte tidsenliga. Möjligtvis sett till detaljerna och problemen, men personerna känns inte äkta. Dessutom är det under så få sidorna vi får följa karaktärerna och vi hinner aldrig gå ner riktigt på djupet. Istället känns det klichéartat när det tar James Richard Collins en halv sida att bli vrålförälskad. Berättelsen om Sonny Clifton, som faller ner i ett missbruk och tar sig ur det på bara några sidor, är ytterligare ett exempel.

Yaa Gyasis “Homegoing” ger en bra inblick i Ghanas och slaveriets historia där det är lätt att känna med karaktärerna. Men jag kan inte påstå att det beror på den litterära kvaliteten. Snarare är det vetskapen om att miljontals människor har haft det såhär. Och det kan alltid vara bra att påminnas om med böcker av det här slaget.

Yaa Gyasi
Homegoing
Knopf 2016