Vladimir Nabokov – Ögat

Omslag: Vladimir Nabokov - ÖgatEn av vår tids främsta stilister, Vladimir Nabokov, har äntligen kommit i nytryck. Nabokov, som först skrev på ryska, sedan engelska, och som även översatte sina böcker mellan de två språken, skriver på ett så utsökt vis att ibland spelar det ingen roll vad boken handlar om, bara jag får läsa meningarna som utgör historien.

I ”Ögat” följer vi till en början en ung rysk man som lever i exil efter att ha flytt från Sovjetunionen i början av 20-talet. Han arbetar som privatlärare till två rika pojkar, och inleder snart en relation med en äldre dam. Men tillvaron travar inte på i den lunken särskilt länge. Kvinnans man söker upp berättaren och ger honom ett kok stryk som heter duga. Förödmjukad och skrämd flyr berättare till sitt förra hem, plockar fram sin pistol och skjuter sig i bröstet. När han senare vaknar, övertygad om att han bara skärvor av sitt medvetande, ser han på världen på ett nytt sätt. Han bosätter sig i ett hus och blir granne med en rysk familj i exil. Han gör deras bekantskap. I denna nya krets av människor får han sedan upp ögonen för en viss Smurnov. Nyfikenheten tänds, han vill veta allt om honom, och även vad de andra har att säga om denne man. Är han en spion, en bluff, eller bara en storstilad karl som är höljd i ett dunkel?

Det här skottet i början av historiens är egentligen berättelsens katalysator. Efter det blir det som att ”jaget” som berättar historien upplöses och blir som ett andeväsen som glider emellan romanens övriga karaktärer. Eller rättare sagt är det kanske som att detta jag splittras och faller in i alla karaktärer som kommer i dess väg. Jag ska inte ljuga, det blir en smula förvirrande, men samtidigt spännande. Romanen är oerhört kort, drygt 60 sidor, men det känns som att det ryms mycket i den. Den är koncentrerad och blir på något sätt en resa mellan grannarnas göromål. Egentligen är det inte superintressant hela tiden och ibland är romanen ganska seg, men det skapas en gåta i historien som tillsammans med det fenomenala språket blir en behållning i sig. Den korta historien blir på så sätt perfekt för en ledig dag när du bara vill ha något bra att sätta tänderna i.

Vladimir Nabokov
Ögat
Modernista 2015