Vladimir Nabokov – Genomskinliga ting

Omslag: Vladimir Nabokov - Genomskinliga tingRätta mig om jag har fel, men finns det inte en punkt i vissa författares karriär där de lämnar det traditionella romanbygget bakom sig och satsar mer på berättartekniken? Jag tänkte på det när jag läste Philip Roths The dying animal och jag kom återigen att tänka på det när jag läste Vladimir Nabokovs Genomskinliga ting. Snarare ett experiment i förflyttelse mellan tid och rum, än en helt spikrak historia, berättar Nabokov enkelt, men samtidigt komplext om en man som går genom tid och rum under en vistelse i Schweiz.

Huvudpersonen i Genomskinliga ting heter passande nog Hugh Person. Under hans första besök till en by i Schweiz dog fadern när han testade ett par byxor, andra gången var han där på uppdrag på ett förlag för att möta den excentriske författare Mr R. Mötet leder senare till att han möter sin framtida fru. Tredje besöket slutar i tragedi och nu är han tillbaka för ett fjärde besök. Det blir lika mycket en resa i minnet som en förflyttning från punkt A till B.

Jag minns en krönika av Caitlin Moran, hämtad ur hennes bok Morantologi, där hon berättar att hon alltid reser till samma platser på sin semester. På så sätt kan hon också resa i tiden. Det är samma filosofi i Genomskinliga ting. Hugh Person minns tillbaka, men författaren låter också tingen, de genomskinliga tingen, vara katalysatorer bakåt i tiden. En pennas historia vävs in, ett hotellrum visar vägen till tidigare gäster. Det kan låta rörigt, men Nabokov får det hela att se så lätt ut.

I början av den här recensionen skrev jag att det är snarare är berättartekniken som utgör motorn i Genomskinliga ting och det får jag stå fast vid. Men det finns mycket väl en handling där mellan pärmarna, den är bara konstruerad på ett vis som inte går från punkt A till punkt B. Nabokovs berättelse tål att läsas flera gånger innan man har lyckats dechiffrerat alla nycklar, alla genomskinliga ting, som både omger oss ute i världen och som går att finna i denna korta roman.

Vladimir Nabokov
Genomskinliga ting
Modernista 2017