Virginia Woolf – Mrs Dalloway

Omslag: Virginia Woolf - Mrs Dalloway“Mrs Dalloway sade att hon skulle köpa blommorna själv”. Så enkel och samtidigt så genial är inledningen i Virginia Woolfs klassiker “Mrs Dalloway”, berättelsen om en societetskvinna, hennes vänner och andra Londonbor som läsaren får följa under ett dygn.

Som de flesta litteraturintresserade kände jag till de berömda orden som utgör första meningen i “Mrs Dalloway”, men det var inte förrän jag hade läst färdigt boken som det slog mig vad som är det speciella med dem. Det är så alldagligt och på så vis ett steg rätt in i Mrs Dalloways liv. Vi får följa henne en sommardag i London i början av 20-talet. På kvällen ska hon hålla en fest där stadens förnämsta är inbjudna. Göromålen blir vägen in i de andra karaktärernas liv som direkt eller indirekt är knutna till henne. Det är bland annat dottern Elizabeth, maken Richard, ärkefienden och tillika dotterns lärare Miss Kilman, Septimus Warren Smith som lider av traumatisk stress efter att han stred i Första världskriget och även hans fru Lucrezia. Det är en mängd andra karaktärer som bakas in i den här korta romanen och vi får inte glömma Peter Walsh, Mrs Dalloways första kärlek, som återvänder från Indien och rör upp gamla känslor och minnen med sin närvaro.

Alla dessa sinnesintryck, känslor och människoliv gör att romanen nästan svämmar över av liv. Den är bara 172 sidor lång, men det känns som att jag har följt med de flesta karaktärerna i årtionden. Virginia Woolf får turerna genom tid och rum att verka helt sömlöst. Boken är sprängfylld av adjektiv som staplas efter varandra, men för ovanlighetens skull fungerar det utmärkt. Virginia Woolf har en gång sagt: “Style is a very simple matter; it is all rhythm. Once you get that, you can’t use the wrong words”. Det verkar som att hon har rätt. För rytmen i den här romanen gör att allting flyter, oavsett vilken karaktär vi följer eller vilken detalj som berättaren stannar vid.

De partier som jag tycker allra bäst om är de som handlar om Septimus Warren Smiths och hans fru. Efter Första världskriget kan han inte känna något och han drivs allt längre ner i dystra tankar. Virginia Woolf levde själv med psykisk ohälsa och det går att skymta henne mellan raderna när makarna Smith söker hjälp hos två olika läkare i London. Hon berättar tankarna som snurrar i huvudet, hur de uppstod och hur de fruktlöst försöker botas. Med vetskapen om att Woolf skulle ta sitt liv några år senare gör historien ännu sorgligare.

Hela romanen flyter som sagt på som en strid ström, men på slutet när festen väl är igång är det något som ligger i vägen. Det är för många stopp vid karaktärer som inte tidigare varit med i boken, men det förlåter jag när berättaren stannar till vid Peter Walsh som än en gång inte kan låta bli att falla för Mrs Dalloway, trots att han blev nekad hennes hand i giftermål flera årtionden tidigare. Även det är lika genialiskt som inledningen och det är bara att nämna några i en bok som bär många det finns många passager i Mrs Dalloway som når den nivån.

Virginia Woolf
Mrs Dalloway
Vintage Classics 2016