Truman Capote – Breakfast at Tiffany’s

Omslag: Breakfast at Tiffany'sHistorien om ”Fred” och Holly Golightly är en av romanvärldens bästa. Det är både en klassiker inom film och litteratur. Och det är den med rätta. Historien om Fred och Hollys relation är fantastiskt skriven och laddad med en speciell energi som varken är vänskaplig eller erotisk. Den bara är.

Jag tycker verkligen om Breakfast at Tiffany’s. Det är en historia om en författare som minns tillbaka när han bodde granne med Holly Golightly, ett dynamitknippe till person som kommer som en vårvind in genom fönstret en kväll. Holly Golightly kallar författaren för ”Fred” efter henne äldre broder och under drygt ett års tid träffas de nästan dagligen och författaren får mer och mer förståelse för hennes liv. Hon flänger runt i New Yorks societetsliv och lever på det genom att ta emot dyra gåvor och bli utbjuden på fina restauranger.

Boken är precis lagom lång för att Holly Golightly ska bli en hjältinna med sitt manér. Energiska personer som Holly är verkligen fascinerande, men också en smula giftiga efter ett tag. De flesta har nog träffat en person av det slaget någon gång i sitt liv. Hon bryr sig trots allt inte om någon annan än sig själv, och är inne på nästa ämne innan ”Fred” har hunnit svara. Hon är en person som får en att känna sig bra, för att hon får en att sluta tänka på sig själv. I den sortens vänskap finns det bara plats för en. Men även om det kan vara en påfrestning att vara vän med en sådan person förtjänar de också en kärleksförklaring. Breakfast at Tiffany’s är en välbehövlig sådan. Truman Capote gör det på bästa tänkbara sätt.

Truman Capote
Breakfast at Tiffany’s
Penguin (1958)