Teju Cole – Open City

Omslag: Teju Cole - Open cityUngefär halva decenniet har nu gått och Oyster Magazine fann det lämpligt att lista årtiondets 100 bästa böcker hittills. Högst upp på listan kom Teju Coles andra bok Open City, en bok som är meditativ, lunkande och välskriven, i princip ett modernt mästerverk.

Open City är en så kallad flanörroman, där huvudpersonen mestadels vandrar, funderar och samtalar med andra människor. Vi får följa Julius, en psykiatridoktorand som försöker fördriva tiden efter uppbrottet med sin flickvän. Han vandrar upp och ner för New Yorks gator och tänker på sin situation, sin ungdom i Nigeria, sina föräldrar, religion, filosofi och politik, bara för att nämna några av de många tankar som flödar fram över sidorna. Han träffar sin gamla lärare, vänner och får nya bekantskaper när han reser till Bryssel över några veckor.

Det här är en bok som är en njutning att läsa. Tempot är långsamt och ger läsaren tid att fundera över vad som blir sagt. Resonemangen och tankegångarna gör det hela tiden möjligt att se flera sidor av de ämnen som avhandlas. Som läsare blir du baske mig mer allmänbildad av att läsa den här boken – mer beläst helt enkelt. Varje diskussion är sitt eget kapitel och jag är sugen på att plocka upp boken då och då för att ströläsa en diskussion här eller där.

Om jag ska vara lite petig så tycker jag att det är lite väl finkulturellt. Visst kan denna Julius vara en person som främst uppskattar klassisk musik och tunga böcker, men han vill sannerligen lyfta fram att han gör det. Egentligen kan jag inte klaga på det, det är ett karaktärsdrag hos honom som gör honom lite fisförnäm emellanåt, men det är en del av honom. Men jag önskar att det fanns en del referenser till kulturella ting som kändes mer tidsenliga och lättillgängliga för läsaren. Det är trots allt en bok som utspelar sig i ett modern New York, fortfarande färgat efter elfte september, men hans upplevelser och intressen får det att verka som tidigt 1900-tal istället för 2000-tal.

När jag ändå har nämnt karaktärsdrag hos Julius måste jag bara påpeka en sak till. Julius är en romangestalt som det är svårt att tycka illa om. Han känns hela tiden sympatisk och öppen. Men det är samtidigt tydligt att han själv är den som styr historien och det kan mycket väl färga läsarens syn på honom. Det är riktigt snyggt gjort av Teju Cole. Så det fasen ett mästerverk ändå.

Teju Cole
Open City
Random House 2012