Tadeusz Borowski – Välkomna till gaskammaren…

Omslag: Tadeusz Borowski - Välkomna till gaskammaren, mina damer och herrarAtt börja läsa ett verk som utspelar sig under andra världskriget kan vara en tung uppgift. Det kan vara deppigt. Att läsa en bok som utspelar sig i ett koncentrationsläger är ännu värre. Egentligen kan det vara hemskt på två olika sätt. Först och främst är det jobbigt att läsa om alla vidrigheter som fångarna utsätts för, men om författaren försöker skildra hemskheterna alldeles för detaljerat i hopp om att det ska få effekt så kan det bli en pina av litterära skäl. Men Tadeusz Borowskis har inte skrivit en sån bok. Välkomna till gaskammaren, mina damer och herrar är en osentimental och rå bok som inte lyfter fram det goda hos någon människa.

Den polske författaren Tadeusz Borowski verkade inte ha ett lätt liv. Föräldrarna blev satta i ryska arbetsläger. När tyskarna invaderade Polen gick han under jorden för att slutligen gripas 1943. Tadeusz, och hans fästmö Maria skickades till Auschwitz och var i olika koncentrationsläger tills kriget tog slut. Några år senare begick han självmord, 28 år gammal. Men han hann skriva en del verk innan dess och jag är fascinerad av hur ärligt och smutsigt det är.

Välkomna till gaskammaren, mina damer och herrar är en serie noveller som utspelar sig, främst i Auschwitz, men även i Warszawa innan han greps. Korta historier som skildrar situationer och händelser i den absurda världen som koncentrationslägren var. Ändå är det ganska banalt hela tiden. Lägrens grymma dagar är fångarnas vardag och de försöker göra det bästa av situationen, vilket oftast innebär att någon annan far illa. Tadeusz Borowskis litterära jag är inte särskilt trevlig, han är själv antisemit eller gränsar åtminstone till det och han är fördomsfull mot andra nationaliteter. Alla är hopbuntade med varandra, vilket skapar slitningar. Den solidaritet som oftast lyfts fram i filmer som utspelar sig i koncentrationslägren är svårt att finna här.

Jag såg filmen Falskmyntarna under tiden jag läste den här boken och jag slog över hur fort grymheterna passerar förbi i boken. Tre tusen människor kan slaktas på en mening. En människa kan slås ihjäl på tre-fyra ord. Men i filmens värld måste de ofta lyfta fram grymheten tydligt för tittaren och därför måste allting stanna upp för en stund när nazisterna är så där elaka och oberäkneliga som bara nazister kan vara. I bokens värld, speciellt i Välkomna till gaskammaren, mina damer och herrar är det enkelt skildrat och det är desto mer effektfullt.

Tadeusz Borowskis bok är som allra bäst när den bara lunkar på inne i koncentrationslägret. Då är den helt fantastisk. Men när han skriver till sin fästmö Maria eller skildrar tiden innan han greps så blir det inte riktigt lika bra. Det känns som att han försöker sätta en ram av ”verkligt liv” omkring den störda vardag som var Auschwitz. Tyvärr blir det mest bara utfyllnad, även om det är en glimt in i ett liv som nästan kan kallas härligt. Jag känner mig hemsk som inte uppskattade det.

Tadeusz Borowski
Välkomna till gaskammaren, mina damer och herrar
Modernista 2015