Steve Sem-Sandberg – De utvalda

Omslag: De utvaldaMed sin förra roman De fattiga i Lodz vann Steve Sem-Sandberg Augustpriset för Årets svenska skönlitterära bok 2009. För sin senaste bok De utvalda är Steve Sem-Sandberg nominerad ännu en gång och det är en mästerlig roman som mycket väl kan ge honom priset.

Efter att Tyskland hade tågat in i Österrike år 1938 gjordes kliniken Spiegelgrund i Wien om till ett sjukhus för barn som ansågs vara en belastning för samhället. Nazisterna (som vi alla vet är rejält intoleranta) ansåg att barn med disciplinproblem, eller någon form av handikapp, autism, missbildning eller utvecklingsstörning skulle klassas som en belastning. Även föräldralösa barn och ”rasmässigt degenererade” räknades in i den här gruppen. Mellan 1940-1945 blev de sedan omhändertagna på de mest brutala vis. De blev utsatta för både psykisk och fysisk misshandel och i värsta fall förgiftade till döds.

De utvalda följer främst pojken Adrian Ziegler som är ett av barnen på kliniken, samt Anna Katschenka, en av sjuksköterskorna. De står på varsin sida i det hemska maskineriet, men båda är offer för ett system som bygger på ren ondska. Anna Katschenka utför sina sysslor med skrämmande disciplin, men känns samtidigt mänsklig och allting som Adrian Ziegler får genomlida är hjärtskärande. Mellan deras historier får vi också följa flera av de andra barnen som utsätts för den ena grymheten efter den andra tills de slutligen lämnar historien, oftast utan ett lyckligt slut.

Det här är verkligen en hemsk bok att läsa. Sidorna är fyllda av grymheter som är en kamp att ta sig igenom. Steve Sem-Sandberg lyckas med konststycket att skriva om hemskheter som hopar sig på varandra, utan att det blir en orgie i våld. Det sakliga och raka språket lämnar känslorna till läsaren och det var med en klump i magen jag läste vidare efter varje avslutat kapitel. Men för att få det sagt: Satan vad bra den här boken var! Varje liten karaktär får komma till liv, oavsett hur stor eller liten plats de tar i historien. Vi får följa dem från olika perspektiv och de känns nyanserade och komplexa på ett sätt som känns så enkelt. Fast det är inte en enkel bok att läsa. Varje liten historia visar prov på människans grymhet och hur maktlösa vi kan vara. Tyvärr påminns vi om det dagligen och måste fortsätta påminnas om det. Bli dock inte avskräckt utav den hemska historien som ligger framför er, utan läs De utvalda. Ni kommer inte ångra er… hoppas jag…

Steve Sem-Sandberg
De utvalda
Albert Bonniers förlag 2014 (inbunden)