Stefan Zweig – Världen av i går

Stefan Zweig - Världen av i går

För över sjuttio år sedan påbörjade Stefan Zweig sin bok Världen av igår – en europés minnen för att berätta för omvärlden vad som en gång var. Idag är hans memoar Världen av igår lika aktuell som då.

På 20-talet var Stefan Zweig, en jude från Österrike, en av världens mest översatta och lästa författare. Men när nazisterna kom till makten i Tyskland och bokbålens eldar brann över Europa brann Stefan Zweigs verk i dem. Han flydde till England och efter det vidare till Brasilien. Där skrev han sedan sina memoarer Världen av igår – En europés minnen för att berätta för omvärlden om hur lovande framtiden såg ut, men hur illa det verkligen blev.

Ett utdrag ur texten är:
”Varje gång jag samtalar med yngre vänner och berättar om tiden före det första kriget märker jag på deras förvånade frågor hur mycket av det som för mig fortfarande är en självklar verklighet redan blivit historia eller något ofattbart i deras ögon. Och en hemlig instinkt inom mig ger dem rätt: mellan vårt i dag, vårt i går och i förrgår är alla broar rivna.”

Stefan Zweig upplyser oss nästkommande generationer med bravur. Vi får följa berättaren själv från barndomen i slutet av 1800-talet fram till andra världskrigets början. Europa är hela tiden i fokus och stora historiska händelser, till exempel arbetarrörelsens första manifestation, mordet på Franz Ferdinand och starten på andra världskriget är alla sedda ur Stefan Zweigs, individens ögon. Han skriver om de våldsamma högerextrema grupper som bildas på landsbygden och som använder våld och terror för att få sin vilja igenom. Något som låter skrämmande likt Svenskarnas parti och Svenska motståndsrörelsen. Under dessa sextio år som boken innefattar får vi också ta del av möten med andra delar av kultureliten. James Joyce glider förbi i periferin, Freud likaså i slutet av sitt liv och Rietke är med Zweig från tidig ålder. Jag har personligen fått upp ögonen för flera nya, i vår tid något bortglömda författare, efter att ha läst den här boken.

Språket är oerhört vackert och det är flera meningar som jag läste om flera gånger för rent nöjes skull. Meningarna blir däremot ganska långa och beskrivningarna likaså, vilket kan verka som en smula gammaldags idag. Det är en bok som tar ganska lång tid att läsa på grund av all information och språket, men främst på grund av den rena njutningen läsupplevelsen ger en. Som litterärt verk är den fantastisk, men den är också viktig för vår allmänbildning. Efter det senaste europaparlamentsvalet är det tydligt att högerextrema krafter växer än en gång i Europa och därför är det också viktigt att läsa denna bok. De levde med hopp om framtiden, men vi vet alla hur det gick. Samma sak kan hända igen. Som det klassiska uttrycket lyder: Historien upprepar sig.

Stefan Zweig
Världen av i går – en europés minnen
Ersatz 2011