Sarah Rees Brennan – Outtalat

Omslag: Outtalat

Kami Glass, Sorry-in-the-Vales självutnämnda stjärnreporter ses av många som en udda typ. Även om de flesta inte vet om Jared, hennes låtsasvän som hon talar med i sitt huvud är de flesta reserverade mot henne. Hon har precis startat en skoltidning och hennes första uppdrag är att skriva om familjen Lynburn, den mytomspunna släkten som har återvänt till staden efter sjutton års frånvaro. Men när djur börjas offras i skogen och hennes låtsasvän visar sig vara verklig, och dessutom en av medlemmarna i familjen Lynburn, börjar de tillsammans försöka lösa hemligheterna som hopar sig. Varför kan de läsa varandras tankar? Vilka är Lynburns? Och vem är det som dödar djuren i skogen?

Mystiken runt Lynburns fungerar ganska bra i Outtalat. Desto mer en får veta om dem, desto mer ökar spänningen. Men själva mysteriet kring släkten ställer sig i vägen för gåtan om vem som är djuroffraren och senare i historien även mördaren. Genom hela boken planteras det ut små sanningar som inte besvaras förrän i långa passager där all information serveras och balansen mellan mord och familjehemligheter blir aldrig riktigt bra. En av anledningarna till detta är att det är för mycket hemligheter karaktärerna emellan som läsaren inte vet om och flera gånger när en är nära att få svar kommer något annat i vägen och avbryter avslöjandet. När svaren väl kommer blir det ett antiklimax för det kändes som att det fanns så mycket mer att hämta. Ett annat problem är att all dialog ska vara snärtig och rolig hela tiden. Det kan vara roande vid vissa tillfällen, men för det mesta står det bara i vägen för historien. Ibland kan den kvicka repliken bli flera rader lång, och då är det inte på ett välformulerat Jane Austen-vis utan det är ett för långt resonemang för att få in rätt tajming.

Något som Sarah Rees Brennan däremot lyckas bra med är relationen mellan Kami och Jared. Båda två har levt hela sitt liv med direktkontakt till den andra, men aldrig förstått att den andre finns på riktigt. När de väl träffas blir det en svår balans där starka känslor uppstår, men de vet inte riktigt hur de ska behandla dem. Kommer det bli en vänskapsrelation starkare än något annat, eller kommer det bli något mer? Själva idén om att en själv kan vara låtsasvän till någon annan är fascinerande. Som barn hade jag två påhittade bröder, Peter och Mikael, vilket skapade stor förvirring när de flesta trodde att pappa hade barn från ett tidigare förhållande. Så var det ej, men tänk om jag skapade samma förvirring med en annan familj på andra sidan jordklotet? Var jag låtsasbror till någon? Tänk om de pratade ett annat språk än vad jag gjorde, men vi kunde kommunicera fritt genom våra tankar. Ni hör ju hur det här sätter spinn i huvudet. Outtalat väcker tankar!

Det är en bok som ändå lyckas behandla grupptillhörighet och självbild som skakas om när magi kommer in i bilden, men det är aldrig riktigt spännande. Boken passar sig säkert bättre för yngre åldrar, förmodligen de som är i de tidiga tonåren. Mystiken för en bra spökhistoria finns trots allt där, och en intressant kärlekshistoria där läsaren aldrig blir skriven på näsan.

Sarah Rees Brennan
Outtalat
Modernista 2014 (inbunden)