Sally Rooney – Samtal med vänner

Omslag: Sally Rooney - Samtal med vännerNär jag först började läsa Samtal med vänner var jag helt ärligt inte särskilt intresserad. En kärleksroman om en ung kvinna som inleder en affär med en gift äldre man, så originellt. Mina fördomar, som jag ska lista här nedan, kickade in. Men ack så fel jag hade.

Låt oss börja med att berätta om handlingen. 21-åriga Frances är en spoken word-poet som uppträder på olika evenemang tillsammans med sin gamla flickvän, tillika bästa vän, Bobbi. En dag träffar de den 17 år äldre Melissa, som är en erkänd fotograf, författare och journalist. Denne vill göra ett porträtt av de två och de börjar umgås. Det dröjer inte länge förrän Bobbi kärar ner sig i Melissa. Frances faller istället för hennes man, den hunkiga skådespelaren Nick.

Här trodde jag att det skulle utvecklas till en otrohetsroman där den yngre Frances faller hejdlöst för den begåvade Nick, enbart för att bli förd bakom ljuset och aldrig bli älskad på riktigt. Jag trodde också att hon skulle få ett uppvaknande av hans beteende och aldrig riktigt lita på någon av hans sort igen. Alltså gifta män. Den uppenbarelsen skulle vara fylld med sensmoral och slutligen skulle hon inse att det inte var Nick hon ville ha utan någon annan.

Vissa korn av fördomar infriades under läsningen av Samtal med vänner, men Sally Rooney tog en betydligt mer komplex väg än vad jag trodde. Vad jag antog skulle vara ett triangeldrama mellan man, fru och älskarinna blev snarare ett kvadratdrama med man, fru, älskarinna och bästa kompis. Bobbi och Frances, som tidigare nämnt, var tillsammans några år tidigare och allt är inte utrett mellan dem. Den här affären mellan Nick och Frances blir som ett slags kil mellan de två där Bobbi tyr sig till Melissa och Frances till Nick. Vänskapen skakas av vad de håller på med, men den är nästintill lika viktig som romantiken.

Dessutom är det inte ett schablonartat otrohetsdrama på det vis jag trodde. Nick är kanske inte helt ärlig alla gånger, men han försöker hela tiden vara reko mot Frances och även mot Melissa. När det uppdagas att han lider av depression, men blir en allmänt snällare och gladare person av sin kärlek till sin älskarinna, presenteras frågan om det verkligen är rätt eller fel vad de oäkta paret håller på med. Dialogen är säker, både när det kommer till de otaliga meddelanden och högintellektuella diskussioner som i vissa fall dränker boken. Ibland är det tjatigt, men det är roligt att läsa de teoribesatta argumenten från de självsäkra 21-åringarna och de mer vaga från de äldre som vågar vara osäkra i sina övertygelser.

När läsningen är över inser jag att jag har läst ett relationsdrama som känns modernt, både i sitt sätt att behandla relationer och den lilla världen av Dublin som de litterära gestalterna befinner sig i. Det är en historia som utforskar kön, ålder, maktförhållanden i relationer, psykisk ohälsa, klass och balans som kan rubbas på grund av olika tillhörigheter. Det är en historia om otrohet utan pekpingar, snarare en nyckel in till ett öppnare sinne. Väl värt att läsa.

Sally Rooney
Samtal med vänner
Albert Bonniers förlag 2017