Sabaa Tahir – Askfödd

Omslag: Sabaa Tahir - AskföddDe senaste åren har det nästintill inflation i “göra uppror mot totalitära stater”-genren inom young adult-grenen. Till stor del går det nog att härleda denna inflation till Suzanne Collins Hungerspelen-trilogi, en serie böcker som jag vill tillägga att jag verkligen tycker om. När det har blivit inflation har det också släppts en del fantasy/science fiction-serier som känns sämre kopior. Tyvärr verkar det som att Sabaa Tahirs Askfödd är en av dem, men den har sina ljusa sidor.

Handlingen rivstartar efter en viss modell. Den ena huvudpersonen är den unga flickan Laia som växer upp hos sin mormor och morfar. De tillhör folkslaget De lärda och lever under förtryck under Krigarna. Deras otrygga tillvaro slits upp direkt när Krigarna kommer till familjens hem mitt i natten. Morföräldrarna avrättas och storebrodern Darin blir bortförd, men Laia lyckas fly. Hon letar rätt på motståndsrörelsen som lever under jord och lyckas på sätt och vis få deras hjälp att frige storebrodern. Men det är till ett pris. Vill hon ha deras hjälp måste hon infiltrera militärskolan Blackcliff där Krigarnas allra bästa soldaterna, även kallad Maskerna, utbildas. Hennes uppgift är att spionera på Kommendanten, den grymma och sluga rektorn för skolan.

Det är också här som bokens andra huvudperson befinner sig. Elias är på väg att ta sin examen, han är bäst i skolan och förutspås en lysande framtid. Det enda problemet är att han hatar alltihop. Han vill fly därifrån och bilda ett nytt liv långt ifrån allt våld som är Krigarnas väg. Dessutom är han Kommendantens oönskade son, och de två hatar varandra. Vägen han har tvingats till i livet, att utbildas till en mördarmaskin, blir allt mer komplicerad när Elias, och bästa vännen Helene, är två av de fyra som måste delta i Prövningarna, en serie prov som ska avgöra vem som blir den nya kejsaren för hela riket. Väl på skolan länkas Laia och Elias liv samman. Men jag har berättat tillräckligt om handlingen nu. Hoppas jag.

Sabaa Tahir skriver helt okej och fantasyvärlden hon har byggt upp är rätt så intressant. Det är tydligt att Tahir har inspirerats av romarriket, bland annat hur Imperiet styrs och hur de olika folkslagen är uppdelade i dessa riken. Men det är något som skaver med den här historien. De totalitära dragen i samhället, med ett styrande toppskikt och några på botten som ska göra uppror är knappast något nytt. Att Laias släktingar blir mördade i bokens inledning är inte heller speciellt originellt. Många dystopiska YA-böcker följer det här mönstret, att ena huvudpersonen blir intvingad i något, sedan hamnar hen i kläm mellan makten och motståndsrörelsen. Oftast är det en person som inte tror på sig själv, men med tiden upptäcker hen att den visst kan och dessutom är den mest speciella människan i hela världen. Mycket tyder på att det är så i den här bokserien också. Jag måste erkänna att det trots dessa brister är spännande läsning.

Kapitlen varvar mellan Laia och Elias. Deras olika samhällsställning och uppfostran skapar en intressant kontrast. Det ger också boken ett härligt tempo. Men Sabaa Tahir låter dem aldrig riktigt bara vara människor. Händelse efter händelse följer efter varandra. Nära ögat-moment strösslas ut genom hela boken och det är på tok för många deus ex machina-stunder i Askfödd för att jag ska verkligen börja bry mig om Laia och Elias. Eller där är jag kanske något hård. Sabaa Tahir har åtminstone fått mig att läsa del två, så lite bryr jag mig allt.

Sabaa Tahir
Askfödd
B. Wahlström 2016