Ruth Rendell – Stenarna skola ropa

Omslag: Stenarna skola ropaNär det kommer till Ruth Rendells roman Stenarna skola ropa är det i princip omöjligt att inte börja precis där allting börjar. Vid berättelsens första mening. Visst går det att diskutera om det verkligen är där allting börjar, men det skiter vi i nu. För är det någonstans vi ska behöver göra ett nedslag så är det just vid dessa ord: ”Eunice Parchman dödade familjen Coverdale därför att hon inte kunde läsa eller skriva.” Redan där vet vi vad som kommer hända i boken. Författaren har brutit mystiken av Vem?! och Varför?! Kvar återstår bara Hur?! Fast i ärlighetens namn stiger nyfikenheten på grund av den korta förklaringen den första meningen ger oss, så Varför?! finns nog kvar.

Men vi vet redan hur det ska gå i historien, men ändå lyckas Ruth Rendell skapa en spänning på en ny premiss. Kommer det verkligen slå in? Och är det verkligen så farligt att inte kunna läsa så att hon mördade en hel familj? Frågorna hopar sig. Bokens engelska titel ”A judgement set in stone” förklarar exakt vad som är bokens behållning. För det är verkligen kört och jag förstör inte för er kära läsare att berätta det här. Om och om igen påpekar berättaren hur små vardagliga ting, till exempel ett telefonsamtal, skulle kunna ändra historiens utgång, men de sker aldrig. Det skapar en frustration hos mig som läsare och en känsla av maktlöshet. Jag är utlämnad till Ruth Rendell och vad hon bestämmer sig för att göra.

Stenarna skola ropa är en thriller som fortfarande känns nyskapande och fräsch, trots att den kom för nästan fyrtio år sedan. Vi får följa flera karaktärer som är enerverande på deras egna lilla vis i deras egna lilla bubbla som Eunice Parchman skakar om. På samma gång som det är en långsam resa till det oundvikliga är det också korta historier om människoliv som avslutas abrupt. Visst är de flesta deckare exempel på hur människoliv avslutas i förtid, men det är sällan jag tycker det är lika påtagligt som här.

Ruth Rendells frågade om tågtiderna på en station i Ipswich och fick otrevliga svaret ”Det står på tidtabellen, kan du inte läsa?”. Det gav henne uppslaget till den här boken. Jag vet inte vad jag blir mest fundersam över: Hur formas våra liv av att läsa och skriva? eller Hur ofta skapas konst av ohjälpsamma människor? För jag tror att en stor del av det skrivna ordet används som en förlösning vid oförrätter. Tänk om det alltid kunde resultera i bra böcker!

Ruth Rendell
Stenarna skola ropa
Bonnier pocket 2015