Richard Yates – Easter Parade

Richard Yates - Easter Parade

Utan några större tragedier lyckas Richard Yates skapa en deprimerande värld i medelklassmiljöer. Easter Parade är en bok om förhoppningar som går i uppfyllelse och inte, hela tiden med en sur bismak.

Richard Yates räknas som en mästare på att skildra tristessen och melankolin i amerikaners förortsliv. De lever sina liv med någorlunda finansiell trygghet och stabil grund, men ändå är de olyckliga och ensamma. I Easter Parade följer vi Emily Grimes och hennes syster Sarah Grimes från deras barndom till på tjugotalet till senare medelåldern i slutet av sextiotalet. På bara 283 sidor lyckas vi gå igenom deras liv, som i olika ljus kan betraktas som antingen händelserika eller händelselösa.

Sarah, den äldre systern, gifter sig i tidig ålder och lever resten av sitt liv som hemmafru. Hon och hennes man får tre barn tillsammans, hon blir alkoholist och hennes man misshandlar henne regelbundet.

Emily är huvudpersonen som vi främst får följa. Hon tar en examen från Barnard college, börjar jobba och hennes liv kantas av längre förhållanden och kortare kärleksförhållanden. Ett kortvarigt äktenskap passerar förbi, hon flyttar till Iowa, flyttar tillbaka till New York, jobbar som bibliotekarie, copywriter och försöker då och då skriva artiklar utan något färdigt resultat. Åren går och hon blir mer och mer ensam, förbittrad och alkoholiserad. De två systrarna möts någon gång per år, mer av pliktskyldighet än att de egentligen behöver varandra.

Storheten med den här romanen är den oerhörda mängden ångest som sköljer över en. Det är inga stora katastrofer eller sanna lyckorus. Topparna eller dalarna är aldrig särskilt höga eller låga. Livet går alldeles för fort fram och sammanfattas perfekt med bokens första mening. ”Ingen av systrarna Grimes skulle få ett lyckligt liv…”. För precis så är det i den här boken. Förutom hustrumisshandeln, som är den enda hemskhet jag verkligen kan sätta fingret på, är allt annat bara en melankolisk historia. Emily finner aldrig kärleken, inte på det sättet hon vill. Sarah kommer aldrig ifrån sin man och lyckas aldrig fullborda sina författardrömmar. Allting är över alldeles för fort. Det finns inga ljuspunkter i historien, vilket gör att det är lite svårt att verkligen känna med systrarna fullt ut. De är båda egoistiska och självupptagna när de låter livet ha sin gilla gång. Hade läsaren fått lite mer sympati för dem skulle det ha varit en bok som slagit en hårdare i ansiktet, men det är fortfarande en spark i magen som känns långt efter att du har läst färdigt.

Richard Yates
Easter Parade
Norstedts 2010