Philip K. Dick – Do androids dream of electric sheep?

Omslag: Philip K. Dick - Do Androids dream of electric sheep?Ni vet den där känslan som infinner sig när det vankas semestertider? Det där med solen och sånt vet alla redan om. Den kommer fram, det är varmt och det är underbart. Men det bästa är nog när det är dags att välja bok. För när det är dags för semester finns det äntligen tid att ta itu med någon av de där böckerna, någon av kronjuvelerna i samlingen som har sparats till rätt tillfälle.

Att välja rätt bok är inte en lätt process. Eftersom jag bor oerhört litet förvarar jag mina böcker uppe på vinden i en stor byrå. Det är inte enkelt att gräva fram titlarna när det är dags för en av de högst värderade böckerna, men den invecklade utgrävningsprocessen gör det hela mer värdefullt. Det känns som att jag plockar fram min allra finaste cocktailklänning eller min ståtligaste frack, utan att veta vad resultatet blir. Efter en lång fundering uppe på vinden valde jag till slut att börja semestern med ett av Philip K Dicks verk, närmare bestämt Do androids dream of electric sheep? Ja, det är boken som Blade Runner är baserad på, men det är inte därför vi är här.

I framtiden har människorna lyckats med två bedrifter. De har förstört det mesta av livet på jorden efter kärnvapenkriget World War Terminus, och de har lyckats skapa artificiell intelligens. Både i form av djur och i form av människor. Dessa artificiella människor har tagits fram för att tjäna de ”riktiga” människorna, men de försöker fly och vill leva sitt eget liv i samhället. Det går tyvärr inte för staten och alla andra människor, därför finns det prisjägare som letar upp förrymda robotar och likviderar dem. Rick Deckard är en av dessa prisjägare och en morgon får han i uppdrag att likvidera sex robotar av den allra senaste modellen. Ett uppdrag som mycket väl kan bli hans död.

Philip K. Dick lyckas med enkla medel bygga upp en värld som känns både trovärdig och inte allt för långt borta. Jordens skadade ekosystem har skakat om människors värderingar och det blir en tydlig skillnad mellan robotar och människor. Det är oerhört fascinerande när frågan ställs; vet robotarna själva om att de är robotar och vad är det som avgör att deras liv går bra att döda, men inte ”vanliga” människors?

Författaren lyckas verkligen hålla handlingen både nyskapande, fylld med häftiga manicker och trovärdig dialog, samtidigt som allting känns lättförståeligt. Men jag önskar att den filosofiska frågan skulle diskuteras mer med robotarna i fråga, istället för att Rick Deckard, historiens antihjälte skulle få en smärre medelålderskris. Fast det är såklart mitt eget önskemål.

Do androids dream of electric sheep? är verkligen en bok som var värd att sparas, för det är inte ofta jag läser böcker som fascinerar mig på så många plan som denna. Det enda jag kan klaga på är actionscenerna. Varje dust med robotarna är knappt en tredjedels sida och det är över innan jag själv har förstått att det har börjat. Det här känns som en dålig ordvits, men det känns lite för mekaniskt och känslolöst i de partierna. Som om en robot har skrivit det… höhö…

Philip K. Dick
Do androids dream of electric sheep?
Doubleday 1968