Paul Beatty – The Sellout

Omslag: Paul Beatty - The selloutSlutligen har vi anlänt vid den sista boken av de nominerade i Man Booker-priset 2016, som dessutom vann priset. Paul Beattys senaste roman The sellout är en samhällssatir som inte kunde ha kommit mer lämpligt. Den är skrämmande med alla sina likheter med världen, men samtidigt oerhört rolig.

I det lilla samhället Dickens i South central-området i Los Angeles lever den namnlösa berättaren av historien, av vissa kallad “Sellout”. Hans pappa var samhällsvetare med en förkärlek för svarta personers psykologi och “afroamerikaners stadier av svarthet”. För att testa sina teorier använde fadern sin son som labbråtta och präntade för evigt in sina teorier hos honom. När pappan senare blir skjuten av polisen, för att han tutar på dem och sitter i en bil, står “Sellout” på egna ben och fortsätter sitt liv på gården.

Av en rad anledningar, bland annat att Dickens raderas från kartan i ett försök att liva upp bostadsvärdena i de närliggande områdena, samt att Dickens stolthet – den gamla barnskådisen Hominy – försöker ta livet av sig känner sig berättaren nödgad att ta itu med saken. Det börjar med att Hominy prompt vill bli “Sellouts” slav och senare börjar de segregera Dickens bussar, sjukhus och skolor. Något som både skärper moralen hos de som påverkas, men väcker vreden hos dem som lämnas utanför.

Boken dryper av fördomar mot alla folkslag, men sättet den är skriven på väcker inte avsky eller oro, den väcker bara skratt hos mig. Det finns hundratals meningar man vill stryka under, göra väggord av eller spara i en skattkista på havets botten. Ingen kommer undan, men det finns något oerhört sorgligt i boken också. Som det påpekas i boken på ett ställe: “En skola full av svarta barn som får usel utbildning är ingen nyhet – ett vitt barn som stängs ute från en halvbra utbildning är en medial skitstorm”.

Paul Beatty lyckas göra stor humor av den amerikanska rasfrågan. Skrivet på ett ghettoklingande språk är boken full av lustigheter och energi som är helt makalös. Boken tappar lite av sitt tempo och finess på slutet, men den är hela tiden tänkvärd. Att boken kom i en tid då kampen om svartas rättigheter är högaktuell är en lyckoträff.

En sista grej: Det faktum att The sellout vann Man Booker-priset ger satiren och komiken en helt ny tyngd. Bara det gör den värt att läsa. Men läs den framförallt för att det är en av de roligaste böckerna någonsin.

Paul Beatty
The Sellout
Oneworld 2015