Patrick Modiano – Lilla smycket

Omslag: Lilla smycket

Idag är dagen då Patrick Modiano tar emot Nobelpriset i litteratur. För att fira detta har Bokfantomen recenserat tre böcker från den prisade författaren.

En kväll i tunnelbanan hamnar hon som en gång kallades för Lilla smycket mitt emot en kvinna i gul rock. Hon är helt övertygad om att det är hennes mor som sitter där mitt emot henne. Men mamman dog för flera år sedan i Marocko, eller gjorde hon? När kvinnan kliver av följer Lilla smycket efter och hon tillbringar sin tid med att göra efterforskningar i grannskapet om vem kvinnan egentligen är. Men dessa efterforskningar gräver upp minnen från hennes eget förflutna som sätter tillvaron ur spel.

I Lilla smycket lyckas Patrick Modiano skapa spänning från det uteblivna mötet mellan två människor. Jag satt på helspänn nästan hela boken och var mer tagen och uppjagad av Lilla smyckets resa ner i barndomen och manin kring kvinnan i gul kappa än vad jag ens blir av en mordgåta. Stämningen i Patrick Modianos böcker är speciell. Jag kunde känna Parisnatten när jag läste den här boken och oron som strålade ur huvudkaraktären smittade av sig på mig. Jag pendlade mellan trygghet när hon var i sällskap med andra, till att noja när hon vandrade runt alldeles ensam. Ett minne jag alltid komma bära med mig från den här historien är när Lilla smycket kommer hem till sin vän som översätter radiosändningar. Hon lägger sig och vilar i det trygga ljuset från radions gröna lampa. För en kort ögonblick sändes jag tillbaka till barndomskvällarna när pappa läste tidningen utanför mitt rum. Prasslet från bladen och hans närvaro skänkte mig en trygghet som lampans gröna sken återuppväckte.

Patrick Modiano har kallats för en modern Marcel Proust och det kan jag hålla med om. Men det är främst när det gäller temat kring minnet och ett liv som sedan länge har passerat. När det kommer till stilen skiljer sig de två. När Marcel Proust skriver så vackert och målande att jag börjar dregla är Patrick Modianos stil mer sparsmakad och behärskad. Utsökt och kontrollerad är nog orden jag vill använda. Båda skrivstilarna är en fröjd för min läslust och min frankofila läggning. Men jag önskar ändå att Modiano fokuserade lite mer på sinnenas resa genom Paris. Jag vill känna lukter, få små detaljer som berättaren ser beskrivit för mig och höra bruset från staden. Men även om det är få beskrivningar och rakt språk lyckas Patrick Modiano skapa en stämning som går förbi sinnena och rätt in i själen. Det är så att en blir mållös.

Patrick Modiano
Lilla smycket
Elisabeth Grate bokförlag 2012 (pocket)