Patricia Highsmith – Främlingar på ett tåg

Omslag: Patricia Highsmith - Strangers on a trainPatricia Highsmith är en av deckarlitteraturens giganter och nyligen kom hennes debutroman ut i nytryck. ”Främlingar på ett tåg” blev också filmen ”Strangers on a train”, regisserad av demonregissören Alfred Hitchcock och även den verkar få en renässans ganska snart eftersom David Fincher ska göra en nytappning av den. Men innan den ser dagens ljus är det ändå dags att ta itu med boken, fröet till hela alltet!

På en tågfärd ner till Texas möter den lovande arkitekten Guy Haines den bortskämda slyngeln Charles Bruno. Bruno bjuder in Guy till sin kupé och börjar berätta om hur mycket han hatar sin pappa. Sedan undrar han om det finns någon som Guy hatar. Med viss tvekan berättar Guy om sin exfru Miriam som vägrar låta honom skiljas ifrån henne. Bruno får då en idé, en idé som han själv titulerar som lysande, nämligen att de ska byta mord med varandra. Om Bruno mördar Miriam så kan Guy mörda Brunos far. Ingen kommer kunna göra kopplingen. Guy, arkitekten alltså, tackar nej till erbjudandet. Men Bruno anser att det här är det perfekta mordet och det kan han inte lägga ifrån sig bara sådär…

När jag läste boken tänkte jag ofta på Dostojevskijs ”Brott och straff”. En mördare som blir för fixerad av det perfekta mordet bestämmer sig för göra ett försök. Tyvärr är det inte en moralisk teoriprovning som ligger bakom Brunos fascination för att mörda, vilket kunde ha gett upphov till en spännande tankegång om det fanns. Men däremot hans skuld är intressantare. Istället för att älta och testa sin plan bland andra och långsamt brytas ned av sin skuld (som Raskolnikov), applicerar Bruno sin skuld på Guy och börjar dra ner honom i fördärvet. Långsamt börjar den perfekta planen att knaka i fogarna och det är nästan plågsamt att läsa hur det går. Bruno och Guys sjuka hatkärlek till varandra är verkligen en kamp som förtjänar sin plats i litteraturhistorien.

Men när det kommer till något så definitivt som mord kan jag faktiskt bli irriterad om karaktärer inte beter sig förnuftigt. Som när det fortfarande går att rädda situationen, men de fortlöper framåt och gör något oåterkalleligt utan tillräckligt starka motiv. Jag skulle kunna förklara det mer utförligt, men då avslöjar jag för mycket. Men själva vändpunkten där det inte finns någon återvändo kunde så lätt undvikas, men för handlingen skull löpte allting på. Det känns nästan som en Lars von Trier film där det aldrig riktigt behöver gå så illa som det gör, men von Trier kan inte låta bli att styra handlingen i just riktningen.

Patricia Highsmith
Främlingar på ett tåg
Modernista 2015