Neel Mukherjee – The Lives of Others

Omslag: The Lives of OthersRecensionsparaden av de sex nominerade Man Booker Prize-deltagarna når nu sitt slut med Neel Mukherjee och hans bok The Lives of Others. Det är en historia om Indien under slutet av 60-talet, berättat ur medelklassfamiljen Ghoshs hem och familjerelationer.

Neel Mukherjees bok har en passande titel. The Lives of Others. Han lyckas verkligen fantisera ihop och skriva om en hel familj, sett ur i princip alla familjemedlemmarnas perspektiv. Läsaren får ta del av deras avundsjuka, godhet, inskränkthet och hopp. På ett snyggt sätt berättar han om hur familjen skakas i grunden när äldsta barnbarnet Supratik rymmer hemifrån för att piska upp en revolution tillsammans med en radikal vänstergrupp. Hans mamma får ett nervsammanbrott och den stora familjen, som alla bor i samma hus, försöker gå vidare i livet, men de har alla sina problem. Till att börja med har de svårigheter med ekonomin. De har livnärt sig på ett flertal pappersbruk, men har på senare tid varit tvungen att lägga ner delar av produktionen och sälja bort andra. Samtidigt vill arbetarna på fabrikerna gå ut i strejk på grund av dåliga arbetsförhållanden. Andra problem som ger dem huvudbry och ångest är den enda dottern som har problem att bli bortgift på grund av för mörk hy. Yngsta sonens änka särbehandlas till de sämre på grund av kastsystemet. För det mesta är det komiskt och sorgligt på samma gång, oftast sorligt. De flesta av dessa är små problem, speciellt i kontrast till misären som råder hos de lägre kasten i Indien, men Neel Mukherjee lyckas ändå skapa sympati för den bortskämda familjen.

Jag tror faktiskt att The Lives of Others kan vara boken som tar hem årets Man Booker Prize. Av de böcker jag har läst som har vunnit priset tidigare känns det som de alla har en del gemensamma faktorer. Det är böcker som har en bred värld och som kan ge läsaren en ovanlig läsupplevelse, istället för vardagsskildringar i västvärlden. Neel Mukherjees bok är på en vardagsskildring, det är sant, men det en ganska ovanlig värld för läsaren, i detta fall ett Indien från 60-talet. Familjen reflekterar det indiska samhället som fortfarande lider kval av den brittiska kolonialiseringen, på ett välskrivet sätt som aldrig känns mossigt.

Ibland är tempot lite långsamt. Det är så många olika familjemedlemmar som ska skildras att det kan ta flera kapitel innan vi får något svar. Men flera passager, speciellt från Ghoshfamiljens liv under 30-tal är rolig läsning där läsaren får veta små detaljer från de enskilda karaktärerna och sedan bilda sig en egen uppfattning. Jag älskar ändå att läsa en bok sett ur flera karaktärers ögon om det görs på rätt sätt. Och det tycker jag att Neel Mukherjee har lyckats göra.

Det återstår att se om han vinner priset imorgon, men om inte annat finns det en bok där ute i hyllorna som kan vara något nytt för den svenska publiken. Den visar misären i det indiska samhället på 60-talet och får en att vilja förändra något, men frågan är bara om det går eller inte. Oavsett kan den här boken få en att få upp ögonen och fundera vidare.

Neel Mukherjee
The Lives of Others
Chatto & Windus 2014