Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren – Eld

Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren - Eld

Efter ett år av väntan blev det äntligen dags att läsa andra delen i Engelforstrilogin. Bokfantomen möts av en värdig uppföljare, men det är inte riktigt av samma kaliber som första delen.

Vi är tillbaka i Engelfors. Sommarlovet präglas av en otrolig hetta och livet är nästan tillbaka till det normala. Men vi vet att demonerna inte kommer lämna Engelfors ifred. När andra skolåret börjar dröjer det inte länge förrän ovanliga händelser skakar den lilla orten. Men det mest framträdande är att en ny förening skapas – Positiva Engelfors. Fler och fler av skolans elever blir medlemmar, och när de har anslutit sig till förening är det som att de har genomgått en förvandling. De bär gula pikér, inte för att det är så konstigt i sig, men de blir som en enda stor massa av människor som tänker positivt och tror att de står över alla andra. En militant sekt är kanske det rätta ordet? Vuxna ansluter sig och snart är de flesta Engelforsbor en del av Positiva Engelfors och de ställer sig över lagen.

Som om det inte är nog återvänder Rådet, kontrollmyndigheten för magiker, och vill straffa Anna-Karin för hennes magimissbruk från förra året. Det hela blir en uppföljare med högt tempo, i många fall bättre än första delen. Den stora massan är en värre motståndare än Max från första boken. De är inte lika enkelt att se vem fienden är. Häxornas vänner ansluter sig till sekten och blir totalt personlighetsförändrade, vilket skapar förvirring hos våra hjältinnor.

Jag har läst och hört ett flertal röster som föredrar Eld framför Cirkeln och jag kan hålla med dem på flera ställen. Det är en större fiende, fler offer och tempot är högre. Vi får större inblick i Linnea och Idas liv, vilket förbättrar förståelsen för hela gruppen häxor. Den lyckas stå som en egen bok i trilogin och inte som en mellanbok. Det som talar för Cirkelns fördel är att den innehåller den härliga uppstarten i historien, som första delen alltid gör. Sen är Elds handling något förutsägbar och inte särskilt originell. En sekt av hjärntvättade vänner som genomgår en personlighetsförändring över natt inget nytt. Det känner vi igen från säsong två av True Blood, eller från den brittiska tv-serien Misfits. Sekter av det slaget verkar vara perfekt för andra delen/säsongen. Läsaren eller tittaren har hunnit bekanta sig tillräckligt mycket med karaktärerna för att förstå svårigheterna för de goda som inte hjärntvättas, samt se förändringen hos dem som blir en del av sekten. Hade jag inte sett det förut hade jag nog tyckt det varit obehagligt, men nu satt jag bara och väntade på att fler och fler i häxornas närhet skulle bli en del av Positiva Engelfors. Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren ska däremot ha beröm för upplösningen de skapar. Ett hot som blir så stort som en hel bygd av hjärntvättade zombies kan lätt bli ogripbart och få en upplösning som är ett rejält antiklimax. Så är inte fallet i Eld. Det är spännande till sista sidan.

Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Eld
Rabén & Sjögren 2012 (inbunden) Pocketförlaget 2013 (pocket)