Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren – Cirkeln

Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren - Cirkeln

Cirkeln är den magiska boken om tonårshäxorna i den fiktiva staden Engelfors. Det är första delen i Engelforstrilogin, en fantasyserie som passar både unga och vuxna.

När jag fick Cirkeln i mitten av sommaren 2012 var jag skeptisk. Jag tänkte att jag hade lämnat tonårsskildringarna bakom mig och att häxkonster var något som jag uppskattade i min ungdom. Jag hade fel. Jag var en idiot. Ingen blir någonsin för gammal för magi. Eller tonårsskildringar för den delen!

Under en blodröd måne samlas sex tonårstjejer som går i första ring. De går alla på samma skola och tillhör varsin klick i skolans uppdelade gäng. Men när de får veta att de är häxor, De utvalda som måste stoppa demonerna som försöker förstöra världen måste de samarbeta och förstå varandra, samtidigt som deras magiska krafter börjar utvecklas. Allt är bäddat för kaos och det är svårt att lägga ifrån sig boken redan från början. Varje huvudkaraktär har sin egen förmåga och egna problem, något som tecknas upp från de olika häxornas perspektiv. Jag ska inte avslöja vilka krafter de olika häxorna får. Att upptäcka dem under läsningen är en del av tjusningen.

Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren har gjort en riktigt bra ungdomsroman. Blandningen av tonårsliv med alla dess bekymmer och det övernaturliga fungerar bra. Som läsare känner du med en av karaktärerna för att sedan bli irriterad över dem när det är sett ur en av de andras berättarperspektiv. Som ”vuxen” minns jag tonårstiden tydligt och jag önskar att den här boken hade kommit under tiden jag gick i skolan. Författarna har krupit under skinnet på sina unga häxor och läsaren får en inblick i flera olika tonårsgrupper. Linnea är gothartjejen som lider kval av sin trasiga uppväxt, Rebecka lider av ätstörningar, Minoo är plugghäst som har bror duktig-syndromet, Anna-Karin är utstött med en deprimerad mamma, Vanessa har problem med sin äldre och sämre pojkvän och Ida är skolans gullegris, men som också har svårt att leva i sin klick. Jag känner själv att jag har fått bättre förståelse för dem alla, vilket är ett plus. Ett minus är däremot de enkelspåriga killarna. De är antingen snällheten själv eller Satan i mänsklig skepnad. I och för sig finns det tusentals böcker där kvinnliga karaktärer bara är bollplank och platta figurer bredvid de manliga karaktärerna, så vi kan gott ha några böcker som gör tvärtom. Men allra bäst är såklart om det inte var någon uppdelning över huvud taget. Skulle de manliga karaktärerna fått något mer djup, möjligtvis en manlig häxa, skulle det ha kunnat öppna ögonen för ännu fler när de läste de här böckerna.

Nog om karaktärerna och deras kön. Från första kapitlet, där en ung man övertygas av en inre röst att han ska ta livet av sig, är det full rulle. Krafter väcks till liv, fler mord följer och en jakt på mördaren och demonerna tar sin början. Det är svårt att lägga ifrån sig boken förrän sista sidan och då törstar en redan efter mer.

Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Cirkeln
Rabén & Sjögren 2011 (inbunden) Pocketförlaget 2012 (pocket)