Mats Strandberg – Färjan

Omslag: Mats Strandberg - FärjanEfter det lyckade samarbetet tillsammans med Sara Bergmark Elfgren är nu Mats Strandberg tillbaka med en soloförfattad roman, skräckhistorien ”Färjan”. Kanske inte direkt läskig hela tiden, men oerhört spännande.

Finlandsfärjan Baltic Charisma lägger ut från Stockholm och sätter kurs mot Åbo. Ombord är över tusen passagerare och ett hundratal i personalen. Vissa är där för att lappa ihop familjen, andra är där för att supa eller försöka kurera ensamheten eller för att fria till sin sambo. Alla har sina hemligheter och tankar, men ingen är så mystisk som de två varelserna som har smugglats sig ombord. Två vampyrer ska resa över till Finland och en av dem tar tillfället i akt och försöker skapa en ny världsordning där vampyrerna styr. Han börjar sprida smittan och panik bryter ut på båten när allt fler ansluter sig till blodsugarnas skara.

”Färjan” är berättad ur flera olika människors perspektiv. Bland annat får vi följa Calle, som försöker hitta sin pojkvän efter ett stort gräl, Albin som gömmer sig tillsammans med sin kusin Lo, och Marianne som åker färjan alldeles själv för att försöka komma igång med livet igen. Vi får också följa vampyrerna och deras tankar, och speciellt deras förvandlingar som är riktigt bra gestaltat. Den forne schlagerstjärnan Dan Appelgren förvandlas till en av vampyrledarna och tar tillfället i akt att ge igen för åratal av ”förnedring” genom att döda sina forna arbetskollegor och fans. Det är en fröjd att läsa, trots att han är en av de vidrigaste personerna jag stött på i skräcksammanhang.

Sättet boken är berättad på är både bra och dåligt enligt mig. Jag tycker om det för att vi får följa flera olika historier på flera olika delar av färjans innanmäte där fyllan och frosseriet är nästintill lika obehagligt som blodbadet, men det blir aldrig någon riktig gruppsykologi. Något jag uppskattar i skräck är hur människor agerar i situationerna. Vem tar på sig ledarrollen? Vem visar sig vara feg? Vad börjar folk tro på? Lite av det finns här i ”Färjan”, men jag hade gärna velat läsa ännu mer om det. Det psykologiska djupet vi får är att alla är missnöjda med sitt liv och ingen vet riktigt vad sin nästa egentligen känner. Hade gruppen samlats och försökt slå tillbaka på något sätt hade delvis skräcken fått ett större psykologiskt djup, men också ett till spänningsmoment där de svaga mobiliserar sig mot de starka. Nu kör det istället på i 180 mot slutet utan att riktigt ta några vändningar. Men det är kanske just det som Mats Strandberg vill? För oavsett hur mycket jag kan sakna vissa delar i historien så har författaren lyckats skriva en historia som är makalöst spännande där det går att läsa två hundra sidor i ett svep. Jag var fundersam över hur Mats Strandbergs skrivande är när han skriver på egen hand, eftersom jag inte har läst någon av hans böcker innan Engelforstrilogin. Nu när ”Färjan” är läst kan jag med glädje konstatera att han håller hög nivå här också.

Mats Strandberg
Färjan
Norstedts 2015