Martina Haag – Det är något som inte stämmer

Omslag: Martina Haag - Det är något som inte stämmerFå personer som har läst eller tänkt läsa ”Det är något som inte stämmer” har missat att upplevelsen bygger på Martina Haags period i livet då Erik Haag lämnade henne för kollegan Lotta Lundgren. Resultatet är en naken och ärlig historia där huvudpersonen Petra inte vinner några duster. Men hon kommer segrande ur den stora striden. Boken väcker dock frågan: Hade det här varit intressant utan bakgrundshistorien?

Historien är uppdelad i två delar som Martina Haag varvar mellan. I den ena är författaren Petra stugvärd uppe i Norrland. Där försöker hon skriva romanen om makens otrohet och äktenskapets kollaps. Den andra delen är boken hon skriver – historien om Petra och Anders. Det hela börjar med att Anders är tillbakadragen, lynnig och avvisande. Petra anar oråd, men lägger inte särskilt stor vikt vid det. En dag upptäcker hon en kandelaber vid sängen ute på lantstället och lägger ihop två och två. En kandelaber vid sängen har man bara om man vill ha mysbelysning vid coitus fastslår hon. Efter det börjar hon jaga en bekännelse från sin make. De börjar gå i parterapi och äktenskapet nystas upp mer och mer tills den dag då hennes man, Anders alltså, erkänner att han har haft en affär med tv-kollegan Klara Boman (läs: Lotta Lundgren).

Petra bryter ihop fullständigt. Hon delar upp dagen i kvartar för att orka ta sig igenom varje dygn. Hon slutar sova, slutar äta, börjar medicinera sig själv, Samtidigt utvecklar hon tvångstankar som hon hoppas ska locka Anders tillbaka till henne. Det är faktiskt riktigt jobbigt att läsa, för det är så synd om henne och den pannkaka som hennes liv har blivit. Men det är också det enda som är intressant att läsa. Den första delen som följer Petras återuppbyggande i de norrländska skogarna är ganska så bedrövlig. Handlingen är ointressant, det är fullt av krystad symbolik och det är bromsar upp läsningen av den intressanta delen. I slutet av boken anmärker Petra nöjt att hon har fått ihop ett manus på närmare 200 A4. Jag vet inte vad hon skriver i för teckenstorlek, men 200 sidor skulle nog bli tjockare än slutresultatet som är runt 140 sidor. Redaktören borde ha varit ännu hårdare och kortat ner boken ytterlige. Som skilsmässoskildring är det däremot utmärkt.

Jag tycker om att Petra blir så skamlöst sorgsen. Hon försöker inte vinna diskussioner eller vara speciellt trevlig. Hon är bara ett vrak. Där Lena Anderssons ”Egenmäktigt förfarande” var alldeles för distanserad och fylld av efterhandskonstruktioner, är ”Det är nåt som inte stämmer” närmast en ungdomsroman med en människa som helt ogenerat går igenom sin första stora livskris. Det är hemskt att läsa, men nödvändigt och riktigt bra emellanåt.

Martina Haag
Det är något som inte stämmer
Piratförlaget (2015)