Marie Lu – Legend

Omslag: LegendNi känner säkert igen känslan i kroppen som infinner sig när något är slut. Tv-serien du har följt i flera år är plötsligt över, bokserien är utläst och det enda som finns kvar är en bedövande tomhet i kroppen. Det känns som att ens vänner har försvunnit för alltid och du vet inte riktigt vad du ska göra härnäst. Hittills har känslan varit som allra värst för mig efter att jag hade läst färdigt Harry Potter-serien. Då var det en-två veckor av uppgivenhet och ångest. Men samma tomhet infann sig, dock inte riktigt lika stark, efter att jag hade läst Hungerspelen. Vad skulle jag göra härnäst? I min separationsångest försöker jag finna något liknande som kan stilla suget efter mer. Och jag fann det i Marie Lus Legend-trilogi.

I en dyster framtid, lite mer än hundra år fram i tiden, har USA delats upp i två olika stater. Republiken och Kolonierna. De är ständigt i luven på varandra och har så varit sedan de kraftiga översvämningar som bröt sönder landet härjade för flera årtionden sedan. Legend utspelar sig i Republiken, en totalitär stat där Elektorn är diktatorn som styr det militära samhället. De fattiga lever under hemska förhållanden och de rika lever i överflödig lyx. I denna värld får vi följa Day, Republikens mest eftersökta (eller hur en nu översätter ”most wanted”) brottsling. Han är från Los Angeles fattiga slumområden och lever på gatan efter att ha misslyckats i statens prövningar där provresultaten bestämmer vilken skola och utbildning de ska få. Misslyckas du väntar vanligtvis döden… June Iparis, ett underbarn från Los Angeles överklass fick däremot full pott i prövningarna och klarar sig igenom skolan med bravur. Hon utbildar sig till soldat och lever tillsammans med sin bror Metias efter att deras föräldrar omkom i en bilolycka.

En dag när Days lillebror blir smittad av den rådande pestepidemin bestämmer han sig för att stjäla medicin för att rädda sin lillebror. Larmet går och under Days flykt dödas Metias. Day blir anklagad för brottet, men ingen kan finna honom. Eller ens veta hur han ser ut. June beger sig ut i slummen i jakt på sin brors mördare, men när Day räddar hennes liv och hjälper henne på gatan, utan att någon av dem avslöjar sin riktiga identitet, börjar känslor uppstå och det blir inte lika lätt att skilja på gott och ont.

Vanligtvis är jag skeptisk och reserverad inför böcker som har nått en stor publik tack vare en föregångare. Legend hade nog inte varit lika känd idag om inte Hungerspelen hade banat vägen, men den är fortfarande en väldigt bra young adult-bok. Den ger något annorlunda till genren där vi får möta två motpoler som är mer lika än vad de själva tror. Det är ett intressant samhälle som målas upp. Den sargade världskartan där de stigande vattennivåerna har ritat om gränserna och där den totalitära militärstaten känns kusligt möjlig. Pestepidemin känns ännu mer skrämmande med tanke på den rådande ebolaepidemin. Vi får följa historien ur både June och Days perspektiv, vilket ger historien en härlig nyans eftersom de kommer från två skilda världar. Legend är inspirerad av Victor Hugos klassiker Les Misérables och den dynamiska jakten mellan Jean Valjean och Javert har fått en rolig uppdatering i sin tonårsform. Intrigen utspelar sig på två olika plan och gör att det blir spännande hela tiden. Resultatet är en ungdomsroman som klarar hypen utan problem och där läsaren får ta del av en bra intrig, intressanta karaktärer och en spännande miljö. Högst läsvärd om du gillar dystopiska historier, gärna kryddat av lite romantik.

Marie Lu
Legend
Modernista 2013 (inbunden) 2014 (pocket)