Marie Lu – Champion

Omslag: Marie LuChampion är den tredje och avslutande delen i Legend-trilogin. I en sista (?) sammandrabbning mellan Kolonierna och Republiken måste June och Day hjälpa varandra och axla ett ansvar som landet har lagt på deras axlar för att inte allt ska gå förlorat.

Day bor tillsammans med sin bror som återhämtar sig efter pestsmittan han utsattes för i de två tidigare böckerna. Själv blir Day allt sämre. Migränanfall avlöser varandra och läkarna har gett honom runt två månader kvar att leva. I hopp om att bespara June känslomässigt lidande har han valt att hålla avstånd. Men en ny pestsmitta har börjat sprida sig i Kolonierna, fiendenationen i öst, och de hotar med att anfalla Republiken (som de håller ansvariga för epidemin) om de inte ger dem ett botemedel.

June är Elektorn Andens högra hand och har gjort karriär inom politiken. Hon vantrivs, men kan inte låta chansen glida ur hennes händer. När Kolonierna hotar om att invadera får hon i uppdrag att kontakta Day och övertala honom att överlämna över sin lillebror, som Republiken vill göra tester på för att försöka finna botemedlet. När kriget väl börjar hjälps de åt ännu en gång, samtidigt som de inte riktigt vet vad de ska göra med känslorna de hyser för varandra.

Marie Lu har följer en bra formel i sin trilogi. Varje bok trappar upp konflikten och utökar Legend-trilogins universum. Första delen utspelade sig i Los Angeles mellan de två huvudgestalterna och deras närmaste. Andra delen tog dem utanför Republikens gränser och in i Kolonierna. Konflikten som styrde handlingen var större än deras egen krets och påverkade hela statsapparaten i Republiken. Nu i tredje delen går de utanför Nordamerikas gränser, andra världsdelar lägger sig i och de befinner sig i ett fullskaligt krig som kan kosta dem alla livet och lägga Republiken i spillror.

Det enda som saknas i Legend-trilogin är att det går något för lätt för dem ibland. Både June och Day utstår fruktansvärda tragedier, men även om de bär tydliga ärr efter vad som har hänt lyckas de ändå gå vidare i livet relativt enkelt. Jag skulle vilja gå ännu ett steg längre ner i deras psyke. Förlusten av en familjemedlem borde knocka dem och göra dem irrationella i sina beslut en lång tid framöver. Det bör dock tilläggas att mitt önskemål dök upp först nu i sista delen där deras innersta utforskas något mer än i de två tidigare böckerna. Innan har jag inte känt någon saknad av det psykologiska djupet och det är nog min äldre sida som traktar efter den delen. Det är trots allt en trilogi för ungdomar och balansen är på en bra nivå för ändamålet. Legend-trilogin har lyckats skapa två karaktärer som båda två är lika roliga att följa, vilket är en konst i sig. Sedan finns det en charm, och en mycket liten bit irritation, att de två huvudpersonerna är underbarn som är knivskarpa i nästan alla lägen, men ibland är de ologiska som bara kärleksfyllda tonåringar kan vara.

Legend-trilogin bjöd på härliga vändningar och bra huvudkaraktärer. Det var faktiskt en oväntad glädje att läsa de tre böckerna. Men nu är ännu en bokserie färdigläst och nu står jag här igen med en tom känsla i kroppen. Längtan efter Hungerspelen stillades av Legend, men vad ska jag läsa för att döva tomheten den här gången?

Marie Lu
Champion
Modernista 2014 (inbunden)