Lyra Ekström Lindbäck – Ett så starkt ljus

Omslag: Ett så starkt ljusFörst ut att recenseras av de Augustprisnominerade är författaren Lyra Ekström Lindbäck. Det är hennes första nominering i den skönlitterära klassen, men 2008 vann hon Lilla Augustpriset för sin novell Manual. Kanske blir hon pristagare ännu en gång för sin senaste roman Ett så starkt ljus.

Det är svårt att förklara boken på bara några rader. Egentligen händer ingenting särskilt, men samtidigt händer det en massa. Det är Stockholm i nutid och Sara pluggar på universitet samtidigt som hon skriver och antecknar flitigt på fritiden. För det mesta handlar hennes anteckningar om den olyckliga kärleken till Joanna, en skådespelerska som inte vågar ta steget in i en samkönad relation. Men det är bara inledningen på historien. Senare gör C entré och Sara faller handlöst för hen. Men en kärleksrelation är, som oftast, inte så lätt som vi alla kan hoppas. C mår dåligt och är avvisande, men Sara förstår till en början inte varför. Eller kanske förstår hon alldeles för väl.

Lyra Ekström Lindbäck skriver vackert utan att bli alltför målande. Det är kloka noteringar och vackra liknelser som jag själv vill skriva ner i min egen anteckningsbok. Fast ibland är det nästan för snyggt och personlighetsdragen i huvudpersonen Saga ställer sig i vägen för författaren Lyra Ekström Lindbäck. Jag har svårt att veta vad som är en fiktiv karaktär och var författaren själv lyser igenom. Eftersom Sara är en skrivande person som hela tiden skriver dagbok och nedtecknar formuleringar känns det också som att vissa meningar i boken, oftast de allra vackraste, är just formuleringar från anteckningsboken. De är något för precis och vackra för att flyta in i resten av texten. Men språket håller hela tiden så pass hög nivå att det knappt är märkbart, om det nu ens är något som går att anmärka på.

Bokens miljö förhöjer läsupplevelsen för mig. Gestalterna är i samma ålder som mig själv och deras vardag är ganska lik min. De bor i halvsunkiga ettor eller studentlägenheter, träffas ute på krogen och det dricks stora mängder te. Jag kan känna igen mig i det där, betydligt mer än vad jag gjorde i fjolårets vinnare Egenmäktigt förfarande som utspelar sig i ”kultureliten”. Sara och de andra är i samma livssituation som mig, men ändå inte. Deras kärlek är fortfarande inte lika självklar och accepterad i det svenska samhället och det försvårar relationerna ytterligare.

Ett så starkt ljus gav mig en inblick i en skör och ojämn kärleksrelation under andra förutsättningar än min egen. För det mesta är det verkligen fint, men de sista hundra sidorna i boken är nästan enbart en analys i form av en dialog där Sara diskuterar sin olyckliga kärlek till C. Jag hade önskat att det var lite fler händelser och reflektioner mitt i stundens allvar istället för funderingar i efterhand. Det kändes händelselöst, men det visade också ett ärligt personlighetsdrag. Det skildrade en person som mitt i den hopplösa förälskelsen klamrar sig fast vid övertygelsen om att just deras relation är den viktigaste och mest intressanta av alla relationer i världen. Så har vi nog alla känt någon gång.

Lyra Ekström Lindbäck
Ett så starkt ljus
Modernista 2014 (inbunden)