Leo Tolstoj – Ivan Iljitjs död

Omslag: Leo Tolstoj - Ivan Iljitjs död

När du hör namnet Leo Tolstoj tänker du förmodligen på tegelstenarna Krig & Fred och Anna Karenina. Skäms inte för det, för det är trots allt Tolstojs kändaste verk. Men han har även skrivit romaner i det lilla formatet och en av dessa är Ivan Iljitjs död som nyligen kom i nytryck.

Lovorden för Tolstoj är inte nådiga. Nabokov, Dostojevskij och Tjajkovskij hyllar honom som den störste av dem alla. Jag känner en som kunde läsa ryska i sin ungdom och hon sa att det ryska språket är så vackert och speciellt när en läser de gamla klassikerna. Rytmen och hur orden flätar in i varandra ska vara något alldeles särskilt. Och det är förmodligen därför de tre nämnda mästarna hyllar Tolstoj till skyarna. Antingen det, eller så är de tre eller jag inte klok. Förhoppningsvis så är det inte jag. Eller jag skyller lite på att något går förlorat i översättning, även om Bengt Jangfeldt verkar göra ett strålande jobb.

Men nog om det, nu ska vi för sjutton prata om boken. Ivan Iljitjs död är historien om titelkaraktären som långsamt och plågsamt dör. Historien börjar när han har dött, men sedan börjar den om från början och ger en snabb resumé fram till den ödesdigra dagen han försöker sätta upp en gardin och faller illa. Han skadar högra sidan av överkroppen, men tänker inte mer på det. När veckorna går blir han allt sämre och sämre. Blindtarmen har på något vis gått sönder och döden är oundviklig. Långsamt och plågsamt kommer den till honom och han tillbringar sin sista tid i lägenheten han brann för att inreda, fylld av smärta och ångest.

De böcker jag läst av den ryska giganten Tolstoj har alltid varit innehållet en bra handling. Jag tycker om att Ivan Iljitjs död är så kort och det är nästan enbart huvudpersonens insjuknande som skildras. Allt annat känns nästan överflödigt, det kan tillhöra en annan bok. Men samtidigt tycker jag att bokens koncentrerade handling skulle kunna ge fler olika skeenden. Ivan Iljitj och de andra är rätt så endimensionella. De är hela tiden på samma sätt och det kan bli lite tjatigt. Däremot ger det en styrka till historien om Iljitj. Skildringen av hans död är allt annat än poetisk. Den är rå och utdragen. Det är minst femtio sidor dödsångest, utan sentimentalitet. Det är vackert, i allt sitt mörker.

Leo Tolstoj
Ivan Iljitjs död
Modernista 2015