Kristina Sandberg – Att föda ett barn

Omslag: Att föda ett barn

Kristina Sandberg är favorittippad för sin roman Liv till varje pris, den avslutande delen i Romanen om Maj, som nu är nominerad till Augustpriset. Bokfantomen recenserar nu alla de sex nominerade böckerna i den skönlitterära klassen, men vad vore en genomläsning och en recension av den sista delen i historien om inte de tidigare böckerna också blev lästa och recenserade? Det hade varit en skymf! Därför börjar vi med första delen: Att föda ett barn. Bör ej blandas ihop med Stig Dagermans novell Att döda ett barn. Det är en helt annan historia.

Det är slutet av 30-talet. Maj har nyligen flyttat från Östersund till Örnsköldsvik för att komma bort efter uppbrottet med Erik. Hon jobbar på ett konditori i staden och när hon följer med väninnan Ingrid ut en kväll träffar hon Tomas, en något äldre karl som hon hamnar i säng med dagen efter, mest för att glömma bort den den gamla kärlen Erik. Utan att hon själv förstår det till en början, visar det sig att hon blev gravid efter deras stund tillsammans. Det blir starten på ett nytt liv, tillsammans med en man hon knappt känner. I boken följer vi Majs första år som hemmafru och hennes havandeskap till förlossning där dottern Anita kommer till världen. Hon kämpar för att bli accepterad av släkten Berglund och samtidigt få tillbaka kontakten med sin egen familj som är kvar i Östersund. Tomas faller längre ner i alkoholmissbruket och det blir en svår balans att ta hand om ett nyfött barn, maken och samtidigt värna om släktbanden.

Att föda ett barn är ofta banal och puttrar på, men den har den där nerven av hur vardagslivet alltid innehåller sina små bekymmer. Kristina Sandberg skildrar Majs tankar och göromål på ett fantastiskt vis. Meningarna trotsar tid och rum och vi flyter igenom historien. Kristina Sandberg är en skicklig författare som lyckas vara närvarande som berättare utan att själv ta någon plats. Det är minst sagt imponerande och storlaget, men ibland också lite långtråkigt i vissa partier. Boken är närmare 500 sidor lång och även om jag gillar att vara en del av Majs värld blir husbestyren något tröttsamma när hon har gjort dem flera gånger om. Fast det tror jag egentligen är meningen. Majs värld är inte så spännande och dramatisk och därför blir inte historien det heller. Istället tickar det på och jag som läsare besväras mer och mer över hur ofta Tomas finner en anledning till att ta en grogg. De vardagliga stunderna ställs i kontrast till Tomas vilja att fira och göra något av kvällen.

Ibland kan Maj vara ganska irriterande och missunnsam (som karaktärer ofta blir när deras inre skildras så här tydligt), men det finns något särskilt med henne. Jag har aldrig tidigare läst en historia som skildrar hemmafruarnas värld i Sverige, vilket är konstigt eftersom stora delar av den kvinnliga befolkningen var just det i mitten av 1900-talet. Jag hoppas att serien håller stilen, för då kommer Romanen om Maj bli en modern klassiker. En mycket välförtjänt sådan.

Kristina Sandberg
Att föda ett barn
Norstedts 2010 (inbunden) 2011 (pocket)