Klas Östergren – Twist

Omslag: Twist2014 kallades för Supervalåret. Jag undrar om Klas Östergren kallade det för Superklasåret. Han hade åtminstone rätt till det. Eller alla får väl åberopa ett år som sitt, eller en årstid i stil med The summer of George. Hur som helst, förra året var Klas Östergren överallt. Han tillträdde sin stol i den svenska akademien, Gentlemen hade biopremiär och hans senaste roman Twist nådde bokhyllorna följt av många lovord. Det var med spänning jag satte igång och läsa hans senaste verk, men tyvärr kunde jag inte undgå att bli lite besviken.

Klas Östergrens egen persona, Klas Östergren(?), är nere i Karlskrona för att göra efterforskningar om sin släkting Peter Lewenhagen. Där träffar han Tommy och Nina, vänner från hans tid på SKP. De har inte setts på drygt tjugo år. Tommy tjänar storkovan på att bygga den ryska gasledningen som går genom Östersjön. Vid den forne vännens sida finns Jeff, en rysk man som ser till att de inte helt rumsrena affärerna flyter på utan problem. Men det innebär istället problem för vår käre berättare. Jeff och han har nämligen något gemensamt. De har älskat samma kvinna. En kvinna som nu är död.

Berättarens första kärlek, Ann-Marie, är en person som han träffade i barndomen, men som han senare återförenades med i vuxen ålder. Kring henne fanns ett mysterium som han inte kunde begripa, men när Jeff vill ha hans hjälp till att återskaffa något som tillhör honom börjar han förstå allt mer.

Historien böljar fram mellan flera olika tidsskikt och Klas Östergren lyckas skickligt veckla ut handlingen som går ända från barndomens 60-tal till 10-talet och medelåldern. Det går inte att förklara allt för mycket av handlingen, eftersom det bör upplevas själv. För det mesta är det riktigt bra. Men det är en grej som gnager mig. Det här är nog den åttonde eller nionde boken jag läser av Klas Östergren och den ger mig inte något nytt. Kan det vara så att Klas Östergrens historier följer ett recept som han gärna använder?

Det finns vissa element som återkommer i de flesta av hans böcker: Han försöker skriva en bok, men något för honom bort från skrivandet. Berättaren är mer en betraktare som dras med i en excentrisk karaktärs levnadsöde. En femme fatale av något slag sammanlänkar honom med fel män. En annorlunda måltid (i Twist är det kroppkakor), fylld med sprit (vodka), spisas någonstans i boken. Handlingen är kopplad till Sverige och deras samröre med DDR.

Jag har tidigare skrivit om hur Patrick Modiano lyckas återvända till samma grundhistoria som får honom att teckna ett allt större porträtt för varje bok han skriver. Tyvärr tycker jag inte att Klas Östergrens historier lyckas på samma sätt. Men det hindrar inte Twist från att vara en bra roman. Klas Östergren kan konsten att få komplicerade historier att bli begripliga. Jag älskar hans förmåga att skriva om vardagliga händelser som känns vackra och unika. Twist är full av dem och tillsammans med en handling som ändå är en av hans bättre tycker jag att romanen är väl värd att läsas.

Klas Östergren
Twist
Natur & Kultur 2014 (inbunden)