Kjell Westö – Hägring 38

Omslag: Kjell Westö - Hägring 38Genom att titta på historien kan vi förstå vår samtid. Det är något som blir uppenbart när en läser Kjell Westös sista bok i Helsingforskvartetten, boken vid namn Hägring 38. En bok om Helsingfors och Finland, året innan andra världskriget bröt ut, när människorna i det finska samhället var som på nålar inför vad som skulle hända härnäst.

Finland, till skillnad från Sverige hade nyligen varit i krig när andra världskriget hägrade bortom horisonten. Det finska inbördeskriget 1918 delade upp Finland i de röda (socialistiska) och de vita (borgerliga) grupperna. De vita vann kriget efter några månader och stora delar av den röda sidan blev tillfångatagna och förda till fångläger där arkebuseringar och andra hemskheter utfördes.

En av de överlevande från den röda sidan är Matilda Wiik. Hon har nyligen fått anställning hos advokaten Claes Thune, en av medlemmarna i diskussionsgruppen Onsdagsklubben som träffas tredje onsdagen varje månad för att diskutera olika politiska frågor. När ett av dessa klubbmöten ska äga rum på Thunes kontor får Matilda Wiik i uppgift att inhandla en del tilltugg och sprit inför kvällen. När hon sedan återvänder med varorna hör hon en röst hon inte har hört på tjugo år. Det är rösten som tillhör en man, en av medlemmarna av Onsdagsklubben, som väcker skräck i henne, men också en önskan om hämnd.

Helt ovetande om vad Matilda Wiik planerar på sin sida av kontoret har Claes Thune sina egna problem. Hans fru har lämnat honom, han känner sig inte i harmoni med världen och de politiska spänningarna från Tyskland och Ryssland splittrar Onsdagsklubben och människor i hans närhet. Förtvivlat ser han hur Finland, som inte vet om det ska vända sig till Ryssland eller Tyskland tar till sig antisemitismen och använder hat och styrka istället för kunskap och empati.

Som tidsdokument av ett Finland från förr är Hägring 38 fantastisk. Den fångar känslan av politisk oro och ett land som är på gränsen till ett krig, sett ur två olika personers perspektiv. Den fångar samtidigt den splittring och missämja som fortfarande råder mellan de forna röda och vita. Matilda Wiik har traumatiska minnen för livet och ingen anställning eller vänskap kan ställa det till rätta. Hennes katt- och råtta-lek med sin plågoande från förr är ett intressant psykologiskt spel mellan en ”undergiven kvinna” och en ”karlakarl” som är van vid att få vad han vill. Men som spänningsmoment är det aldrig riktigt nervkittlande. När jag hade tio sidor kvar av boken upptäckte jag att det började bli för sent och valde att fortsätta nästa morgon istället. Är det ett spänningsmoment med i bilden är det inte helt lyckat om det inte kan få läsaren att läsa ända till slutet i ett svep.

Däremot är det en bok där mentaliteten hos det finska samhället är bra porträtterat av Kjell Westö. De två huvudkaraktärerna står ensamma i den kommande krigsstormen och det är med ett obehag i kroppen som läsaren kan känna igen retoriken från de nationalistiska sympatisörerna i Onsdagsklubben, för det är något som skrämmande nog blir allt vanligare att höra. Som tur är finns det bot för den inskränkthet som är grunden till detta. Till exempel genom att läsa Hägring 38. Som Claes Thune så briljant formulerar det: ”Nationalismen och stamtänkandet äro sega sjukdomar. De botas bäst med läsning och resor.

Kjell Westö
Hägring 38
Albert Bonniers förlag 2013 (inbunden) Månpocket 2014 (pocket)