Kerstin Ekman – Händelser vid vatten

Omslag: Händelser vid vattenKerstin Ekmans klassiska deckare har nyligen kommit ut i nytryck i läcker skrud. Den vann Augustpriset 2013 och är en favorit av många. Det var med skyhöga förväntningar jag tog mig an boken, men skulle de uppfyllas?

På midsommarafton i början av 70-talet anländer Annie tillsammans med sin dotter Mia till den jämtländska byn Svartvattnet. Pojkvännen Dan ska möta dem, men han lyser med sin frånvaro och de får ett ganska så otrevligt välkommande över lag. De beger sig ut på myren och försöker finna stugan där Dan kan tänkas vara, men istället irrar de bort sig och gör en fasansfull upptäckt. I ett tält vid vattendraget hittar Annie två kroppar knivhuggna till döds. Mordet är startskottet på deras tillvaro i byn och nästintill alla har hemligheter för någon annan.

Drygt tjugo år senare vaknar Annie av att Mia kommer hem. Hon kikar ut ur fönstret och ser sin dotter tillsammans med en man hon inte sett sedan den där kvällen för tjugo år sedan. Är det han som är mördaren?

Den här boken har mycket mer till sig än bara mordhistorien. Ibland glömde jag faktiskt bort att det var en mordgåta som låg som grund för handlingen. Annies liv i ett kollektiv, skilsmässan mellan läkaren Birger och hans fru Barbro och Dans eskapader med en sekt är saker som både förhöjer handlingen, men också gör det något mer spretig. Kerstin Ekman skriver så bra att det är en njutning att läsa varje del av historien, men det blir aldrig riktigt spännande tycker jag. Hon är nästan för förtjust i sina sidospår och gåtan återkommer alldeles för sällan för att det ska kännas angeläget. Det var flera gånger jag tänkte ”Varför är det här med?” om olika bitar och det var inte förrän boken var färdig jag förstod varför. Händelser vid vatten är en bok som är skriven av en mästerlig författare, men ibland försvinner hon in i sin egen briljans. Hade den varit något mer slipad skulle jag gillat den ännu mer.

Kertin Ekman
Händelser vid vatten
Bonnier pocket 2015 (utgavs första gången 1993)