Karolina Ramqvist – More fire

Omslag: Karolina Ramqvist - More fireJag har länge varit nyfiken på Karolina Ramqvist. Jag har hört mycket gott om henne, men också sett en viss splittring. Lovorden kommer från unga läsare och många äldre jag talat med har inte alls varit särskilt förtjusta. Eftersom jag tillhör den första skaran, trodde jag att jag skulle falla i den kategorin. Det gjorde jag inte riktigt.

More fire utspelar sig på Jamaica. Huvudpersonen är en kvinna från Sverige som har bosatt sig på ön. Hon har en jamaicansk pojkvän och är ganska så integrerad i samhället, men hon är och förblir en turist trots detta. Hon har alla förmåner kvar som det innebär att vara svensk, bland annat möjlighet att komma och gå som hon vill. Lite som den rika grekiska studenten som ville leva som ”common people” i Pulps mest kända hit. Men nu glömmer vi det!

Här är det Karolina Ramqvist som skriver om sitt fenomen. Jag vet inte om det mesta är självupplevt eller inte, jag har inte funnit något som antyder på det ena eller det andra. Men vardagen går i alla fall ut på att huvudkaraktären och hennes vänner går på dance hall-fester, dj:ar och är i närheten av en del skumraskaffärer, men aldrig på något hotfullt sätt. Snarare är det som en del av vardagen, där det har blivit så och det är en av möjligheterna till att klara sig.

Jag har varit på Jamaica och kunde känna igen mig i det Karolina Ramqvist förmedlar i sin blandning av reportage och skönlitteratur. Men det jag känner igen ännu mer är berättandet från en resande som tycker att de har anammat kulturen eller resmålet på rätt sätt. Vi har nog alla en kompis som ”älskar att resa på riktigt, men inte till turistställena”, som stoltserar med att de är couchsurfar och hänger med lokalbefolkningen. Den tonen återfinns i den här boken, fast gånger tio. Och egentligen borde det inte ställa sig i vägen för hur boken är, men när tonen hela tiden är lite uppläxande med en berättare som aldrig ser något fel hos sig själv, blir det ganska tråkigt att läsa. Ramqvist lyckas däremot med att berätta om Jamaica som ett land ärrat av den forna slaverihandeln och den orättvisa behandlingen från västvärlden, utan att det är ett offer eller någon slags ”krigszon” vilket det ofta kan bli i skildringar av det här slaget. Det är en bedrift.

Karolina Ramqvist
More fire
Modernista (nytryck, utkom första gången 2002)