Juan Gabriel Vasquez – Ljudet av sådant som faller

Juan Gabriel Vásquez - Ljudet av sådant som fallerDet är inte särskilt ofta som colombianska författare träder in på litteraturens arena här i Sverige. Men nyligen översattes Juan Gabriel Vásquézs senaste roman Ljudet av sådant som faller till svenska. Eftersom det är ett sällan skådat fenomen att sydamerikanska författare, förutom Gabriel García Márquez och Mario Vargas Llosa når hit till oss var jag oerhört nyfiken när jag plockade upp boken.

En dag i början av 1996 står Antonio Yamarra och spelar biljard efter jobbet, precis som vanligt. En bekant vid namn Ricardo Laverde frågar om han vet någon plats i närheten där han kan lyssna på ett kassettband. Tillsammans går de till Casa de Poesía, ett gammalt författarhem som har gjorts om till ett kulturcentrum. Ricardo Laverde lyssnar på sitt kassettband, börjar gråta och beger sig därifrån. När Antonio kommer ikapp honom hinner de knappt stanna innan de båda blir skjutna av två motorcyklister som kör förbi. Skotten dödar Ricardo. Antonio överlever, men är förändrad för alltid. Senare försöker han förstå varför Ricardo blev avrättad och vi får följa honom när han nystar upp historien som har sin början långt innan hans egen födsel.

Juan Gabriel Vásquez skriver bra och glider enkelt mellan årtionden för att väva en historia som börjar och slutar med Ricardo Laverde. Men kartelledaren Pablo Escobar är också i vassen och lurar. För det här är en historia om hur hans drogimperium formade landet och invånarna.

Under 70-80- och 90-talet rådde det mer eller mindre krig mellan staten och drogkartellen Medellín som leddes av den ökände kokainkungen. Det sägs att över 3500 människor förlorade livet där bombattentat och drive-bys var några av de vanligaste dödsorsakerna. Pablo Escobar var redan död år 1996 och Antonio trodde att knarkkrigets skräck var förbi, men när han sedan blir skjuten stiger han in i sin egen rädsla och kan inte riktigt skaka av sig den innan han kan förstå varför skotten avfyrades från första början.

Jag tycker att bokens bästa parti är skildringen av en person som går från omtyckt lärare i juridik till ett skakande nervvrak. Efter att han har blivit skjuten vågar Antonio knappt vara utomhus och han blir en klängig make som hela tiden måste hålla koll på var hans fru är och om hon är okej. Ingen förstår honom och tycker att han är jobbig efter ett tag. Men det är tyvärr så du blir efter händelser av detta slag. Du blir hispig, mörkrädd, får agorafobi och får svårt att hantera att någon kommer nära dig. Men värst är att det efter ett tag irriterar människor i din närhet, så du lär dig spela oberörd och hatar dig själv för att du inte kan fungera på samma sätt som alla andra. Antonio Yamarra har gåtan om Ricardo Laverde att lösa och det blir kroken som långsamt lyfter honom uppåt igen.

Egentligen finns det få saker som inte är bra i den här boken. Alla partier som är med borde vara med, även om historien om Ricardo Laverde inte riktigt håller samma spänning som jag hoppades. Resan som Antonio Yamarra genomgår är bättre, men får inte riktigt plats. Hans hustru och dotter är knappt med i bilden och jag skulle gärna ha haft femtio eller hundra sidor till som gav historien lite mer kött på benen. Men samtidigt gillar jag att det är så pass avskalat och fokuserat på Ricardo Laverde och hans liv. Det är svårt att få båda två antar jag.

Huvudpersonen för ett resonemang om illusionen om att vara vuxen: ”… ingen som lever tillräckligt länge kan förvånas över att den egna biografin har formats av händelser långt borta, av andras viljor, med liten eller ingen medverkan av beslut vi själva fattat.”

Pablo Escobar formade Colombia och invånarnas mentalitet. Han skapade scenarion som ledde fram till de vägval som Ricardo Laverde tog, som sedan förändrade hans ytligt bekanta biljardvän Antonio Yamarra. Historien om hur en knarkkungs skugga ligger över landet långt efter sin död är vad som gör Ljudet av sådant som faller till en fascinerande bok. Och till stora delar en bra sådan.

Juan Gabriel Vásquez
Ljudet av sådant som faller
Brombergs 2014