John Williams – Butcher’s crossing

År 2014 fick John Williams ett andra, denna gång postumt, genombrott som skälvde hela västvärlden. Hans roman Stoner var på alla litteraturintresserade personers läppar under hela året och intresset för hans katalog väcktes. I kölvattnet av detta intresse kom hans andra roman från 1960, västernhistorien Butcher’s crossing, ut i nytryck.

I början av 1870-talet anländer William Andrews, en 23-årig man till Butcher’s crossing, Kansas. Han är välbärgad och välutbildad, men har valt att hoppa av studierna vid Harvard för att söka sitt rätta jag i vildmarken i väst. Ungefär som Christopher McCandless gjorde i början av 1990-talet i vad som senare skulle bli Into the wild. Andrews vet inte vad han ska göra till en början, men när han träffar jägaren Miller och dennes följeslagare Charley Hoge övertalas han enkelt att följa med upp till bergen i Colorado för att jaga bisonoxar.

Tillsammans med tysken Schneider, en extra hand som ska hjälpa till att flå alla bisonoxar, ger sig gruppen ut i vildmarken för att göra sig en hacka på alla fällar som ska bli deras. Men där ute i naturen är inte alltid människan i toppen av näringskedjan, utan det är nämligen naturen själv. William Andrews får under resans gång klä av sig dräkten som ung akademiker och bli en jägare, skapad av den hårda miljön omkring honom.

Butcher’s crossing är som tidigare nämnt en västernroman, men det är en roman som inte förskönar något med epoken som utgör en av byggstenarna i det amerikanska samhället. Det finns ingen kvickhänt revolverman eller äkta skurk. Det är dåligt väder, översvämmade floder, tristess och vattenbrist som är skurken i det här dramat. Butcher’s crossing känns både realistisk och skrämmande i sin enkelhet. Delvis på grund av den återkommande påminnelsen om hur utlämnad vi är till naturen, men desto mer obehagligt är det med människans förmåga att försöka sätta sig över den. Bisonoxar fälls i tusentals utan någon egentligen anledning och genom boken får läsaren se prov på hur de fyra jägarna tvingar djur att lyda dem.

Det finns flera likheter mellan Butcher’s crossing och Stoner. Den senare handlar om en William Stoner som lämnar bondelivet bakom sig för att blomma ut inom skolväsendet där han kommer i kontakt med litteraturen. I Butcher’s crossing följer läsaren William Andrews som lämnar akademikervärlden bakom sig för att finna en ny sida av sig själv ute i naturen. John WIlliams är nästan som bäst när han låter sin huvudperson fundera över de livsval och händelser som han upplever. Butcher’s crossing är också skickligt komponerad med Andrews tre följeslagare. Miller är storjägaren som vill lägga naturen under sig, Charley Hoge ställer sig under gud och Schneider är skeptikern som ser till sina egna intressen oavsett metod. Det ger möjlighet till analys, men det känns också något schablonartat.

Läsningen av Butcher’s crossing ger en inblick in i en tid svunnen tid i amerikansk historia, utan några förskönande detaljer. Det är snarare ett frosseri i lidande, men är inte det desto mer intressant?

John Williams
Butcher’s crossing
Originalutgåva 1960