John le Carré – Tinker, tailor, soldier, spy

Omslag: John le Carré - Tinker, tailor, soldier, spyNär det kommer till spionromaner finns det få författare som har lika gott rykte som John le Carré. Det finns många anledningar till detta, men “Tinker, tailor, soldier, spy” är en av dem.

Den här romanen från 19174 är, har jag läst, en fiktionalisering av jakten på den brittiska mullvaden Kim Philby som arbetade som en dubbelagent för Sovjetunionen tills att han avslöjades i början av 60-talet tillsammans med fyra andra spioner.

I den här romanen är det le Carrés hjälte, George Smiley, den beiga, tystlåtna och oerhört sluga brittiska spionen som får i uppdrag att sniffa fram mullvaden som har nästlat sig in i toppskiktet av den brittiska underrättelsetjänsten. Men han måste göra det från utsidan eftersom han fick sparken efter en misslyckad operation i Tjeckoslovakien, tillsammans med sin chef Control.

Det är en av dessa fyra män som är Mullvaden: Percy Alleline, Bill Haydon, Toby Esterhase och Roy Bland. De är alla tidigare kollegor, vänner och rivaler till Smiley och han måste gå igenom deras tidigare uppdrag, deras nuvarande göromål och även intervjua samtliga som var inblandade i underrättelsetjänstens affärer på högsta nivå. Samtidigt som han inte får avslöja vad han håller på med.

Under tiden som hans uppdrag pågår i det dolda lever även den tidigare spionen Jim Prideaux ett avskilt liv som lärare på en skola. Det var han som i största hemlighet fick i uppdrag att bege sig till Tjeckoslovakien för att försöka få ett namn på mullvaden inom de egna leden. Istället blev han skjuten i ryggen, greps och byttes mot ett flertal sovjetiska agenter. Plågad av ryggvärk och en viss posttraumatisk stress försöker han leva vidare på skolans område. Väl där blir han ett slags fadersfigur till den nya eleven Bill Roach, en person som är något utav den andra berättaren i den här romanen.

Berättelsen om Jim Prideaux är på sätt och vis bara ett sidospår i romanen, men ett viktigt sådant. När allting annat kretsar kring journaler, vad som sägs och inte sägs, ger historien med Bill Roach och Jim Prideaux ett hjärta till texten. Den lilla pojken är den enda som verkligen, verkligen, känner något naket och äkta. Alla andra har genom år av träning lärt sig att dölja sina känslor och det blir ännu tydligare i kontrast till Bill.

Smiley är mästaren när det kommer till att inte röja för mycket. Såhär beskriver hans fru honom i en passage i boken: “He lowers his temperature until it’s the same as the room around it. Then he doesn’t lose heat by adjusting.” Det är minst sagt talande för Smiley, John le Carrés ovanliga hjälte, som också beskrivs som tjock, illa klädd och knappt märkbar för att han är så intetsägande. När berättaren går in i Smileys hjärna är det till och med svårt att veta vad han tänker, så pass tillsluten är han. Men underskatta honom inte. Han vet hela tiden vad han ska göra. Ibland känns det nästan för lätt för honom.

När du läser den här recensionen kanske du undrar vad det är som gör le Carré till en gigant och “Tinker, tailor, soldier, spy” till en litterär klassiker. För på papperet är det möjligtvis inte mycket som talar för romanen. Den är textrik, långsam, actionlös och svårläst. Men det är också det som är le Carrés charm. Han vågar vara långsam. Som läsare måste man leta i detaljerna, lägga alla namn på minnet och misstänka allt och alla för annars kanske något passerar en förbi. Han vågar vara komplex, slänga sig med jargong och precis som i “Spionen som kom in från kylan” vågar han också gömma viktiga detaljer i dialogen. Däremot är språket mer målande och beskrivande här i “Tinker, tailor, soldier, spy”, något som jag uppskattar. Hela London känns smutsigt och sepiabrunt. Regnet och den osexiga vardagen lyckas ändå bakas ihop till något fantastiskt i le Carrés litterära värld. Det är allt det där som gör honom till mästaren av spionromaner.

John le Carré
Tinker, tailor, soldier, spy
Hodder & Stoughton 1974