John le Carré – Spionen som kom in från kylan

Omslag: Spionen som kom in från kylanJohn le Carrés stora genombrott kom 1963 med hans tredje bok, Spionen som kom in från kylan. Den var revolutionerande i sitt sätt att beskriva spionagemetoder från den västra sidan under det kalla kriget, och även hur dessa inte stämde överens med västvärldens demokratiska värderingar. Det är en spionthriller som är avskalad i språket, fullproppad med dialog och en intrig som gör att läsaren sitter på helspänn.

Spionen som kom in från kylan utspelar sig i början av 60-talet. Kalla kriget är i full gång och ett kärnvapenkrig mellan de allierade i väst och DDR i öst är inte långt borta. Den brittiska spionen Alec Leamas ser sin sista agent bli ihjälskjuten när han försöker korsa gränsen från Östberlin in till den västra sidan. Han återvänder till London för att avsluta sin karriär vid ett skrivbord på MI6s huvudkontor. Men högsta ledningen vill att han ska utföra ett sista uppdrag. Hans-Dieter Mundt, chef för den östtyska säkerhetstjänsten, ligger bakom morden på Leamas agenter. Nu vill de stoppa honom för gott. Men för att lyckas måste Leamas ta på sig rollen som landsförrädare och nästla sig in i Mundts innersta krets.

Det är inte för inte som John le Carré anses vara mästaren i sin genre. Han har själv jobbat inom den brittiska underrättelsetjänsten och i den här boken låter han dialogen sköta jobbet. Det som blir sagt, eller inte sagt, för handlingen framåt och det gäller för läsaren att hela tiden vara medveten om vad som sägs. Efter att Leamas har dekat ner sig under en period och blivit utkastad från underrättelsetjänsten tar den östtyska sidan äntligen kontakt. Successivt träffar han spioner med allt högre rang. Spänningen stiger, förhören blir svårare och han måste hela tiden spela en roll där minsta snedsteg kan vara förödande. Det är riktigt spännande och det är en utmaning för läsaren att hänga med.

Till en början hade jag en invändning till språket. Det var alldeles för rakt och beskrivningarna av Leamas sinnesstämning var hela tiden för absolut för min smak. Men efter ett tag tyckte jag om det. Skulle le Carré beskriva för mycket, eller försöka sig på vackra liknelser hade det inte gått ihop med dialogen och nyanserna som finns i de korta förklaringarna behöver vara så pass måttfulla som de är. Boken är lite mer än tre hundra sidor lång, men det känns som att jag har läst hur mycket som helst med tanke på all handling som bakats in i samtalen. Varje vändning blåser in nytt liv i historien och det blir aldrig långrandigt. Jag älskar böcker där jag måste vara koncentrerad hela tiden, och jag tror baske mig att jag älskar den här boken också.

John le Carré
Spionen som kom in från kylan
Bonnier pocket 2015