Johannes Anyuru – De kommer att drunkna i sina mödrars tårar

Omslag: Johannes Anyuru - De kommer att drunka i sina mödrars tårarFör några år sedan slog Johannes Anyuru igenom stort med En storm kom in från paradiset, en personlig berättelse om sin fars tid inom Ugandas flygvapen och ankomsten till Sverige på flykt från Idi Amins regim. Nu är han tillbaka med en De kommer att drunkna i sina mödrars tårar. Det är en högaktuell bok som berör både invandring, personlig förföljelse och terrorskräck. Men den här gången har han låtit det personliga uppblandas med science fiction.

Allting börjar med ett terrorattentat i centrala Göteborg. En serietecknare som har ritat karikatyrer på profeten Muhammed Amin ska hålla ett föredrag i en serietidningsbutik. De unga extremisterna Amin, Hamad och en kvinna som de kallar för Nour tar sig till butiken och tar besökarna som gisslan. Tanken är att de ska livesända hela attentatet där de halshugger serietecknaren och spränger butiken i luften. Mitt i alltet börjar Nour minnas sitt tidigare liv och stoppar attentatet.

Några år senare anländer en namnlös författare till en psykiarisk anstalt i Göteborg för att träffa kvinnan som kallades Nour. Enligt anstaltens utlåtande är hon paranoid schizofren. Själv hävdar hon att hon kommer från framtiden. Hon har inget sätt hon kan bevisa det på, men hon skriver en lång redogörelse om parallell framtid. En framtid där terrordådet lyckades, där fascismen styr och där svenska muslimer systematiskt förtrycks och utrotas. De måste skriva på särskilda medborgarkontrakt, blir tvingade till att förvisa sin egen religion och vissa sätts i speciella läger där de utsätts för tortyr och används i experiment.

Handlingen varvas sedan mellan dessa två världar – författarens nära framtid några år efter attentatet och den unga kvinnans framtidsredogörelse. Både bär spår av främlingsfientlighet och islamofobi av olika grad. Men det finns för många likheter för att författaren ska känna sig trygg i Sverige. Dennes hemland där författaren aldrig riktigt har känt sig hemma.

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar är en spännande science fiction-roman som tar sig an ett allvarligt och svårt ämne på ett sätt som samtidigt ger boken en spänning och ett driv framåt. Däremot är det något för väntad handling för min smak. Personporträtten av de två extremisterna Hamad och Amin känns schablonartade. De är båda urtypen av två missnöjda tonåringar som vill hämnas. Tidsresans oväntade vändningar är föga överraskande och förföljelsen av muslimer känns för lik förföljelsen av judar som varade under århundraden och som sedan kulminerade i Förintelsen under andra världskriget. Det finns nog en poäng med det, folkmord och etnisk rensning är nog skrämmande lika genom historien. Möjligtvis är det så att oavsett år och oavsett samhälle så kommer den primala ondskan och oförståendet upp till ytan. Men med tanke på att det är en framtidsskildring hade jag gärna sett ett extra lager där den moderna tekniken och den svenska mentaliteten var mer framträdande.

Behållningen i boken är ändå de två parallella berättelserna, oavsett sina svagheter. Som väntat lyser texten av Johannes Anyurus vackra språk. Hans bakgrund som poet skiner igenom i vackra miljöbeskrivningar och i den välkomponerade uppbyggnaden. Religionen och styrkan som finns att hämta där finns i båda delarna, vackert beskrivit på bara några få rader. De två parallella världar, med varsitt slut, ger också läsaren både en känsla av hopp och sorg. För är det något jag känner när jag läser den här boken så är det just sorg. Sorg över hur skrämmande världen kan vara och hur människor kan känna sig utanför i samhället. Att skräcken kan göra en själv till ett monster och att det aldrig går att ta något för givet. Kvinnan som i början av boken kallas för Nour varnar oss att vi behöver vara aktsamma och att vi hela tiden behöver kämpa för förståelse och vår frihet. Det är bokens verkliga styrka. Hur hemskt det än är så får jag lite hopp.

Johannes Anyuru
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar
Norstedts 2017