J.M. Barrie – Peter Pan

Omslag: J.M. Barrie - Peter PanDe flesta har nog sett Disneys film Peter Pan, eller kanske till och med filmen Finding Neverland (om författaren J.M. Barrie), men jag undrar om det är lika vanligt att ha läst boken Peter Pan. Jag tror verkligen inte att jag är unik, men det verkar som att boken har fallit i skymundan och lämnat plats för filmatiseringarna. Nog för att den gör sig bra i film och teaterform (det var trots allt en pjäs från början), men som bok är den möjligtvis strået vassare.

Wendy, John och Michael är tre barn som bor i London med två kärleksfulla föräldrar. De fantiserar om äventyr och drömmer om en liten pojke som kan flyga. En dag visar det sig att denna pojke finns på riktigt. Det är Peter Pan som har kommit för att ta med sig Wendy till Neverland. Wendy, som drömmer om att göra moderliga saker, följer med på ett villkor: att John och Michael också får slå följe. Det är inga problem att ta med dem, även om Peter Pan är lite inkonsekvent med vad han vill och inte vill, precis som ett barn.

Alla fyra flyger till Neverland och tar sina roller i Peter Pans gäng “The lost boys”. Där kan de stanna i all evighet och aldrig bli vuxna. På ön finns också indianer på krigsstigen, grymma sjöjungfrur och blodtörstiga pirater som leds av Kapten Krok.

Det blir en mängd olika äventyr och det kulminerar i en betydligt blodigare uppgörelse än vad jag trodde. För det som slår mig när jag läser Peter Pan är att den är mycket mörkare än jag väntade mig. Peter Pan visar hela tiden tendenser till att vara en sociopat och barnens längtan efter en mamma är mer hemskt än mysigt. Alla glömmer bort saker hela tiden och det är flera som dör. Men bli inte avskräckt för det. Boken är ändå bra. Det som “räddar” boken, eller det som gör att den känns så härligt barnvänlig, är den härliga berättarrösten. Den vänder sig ofta direkt till läsaren och drar till med såna rövarhistorier att det är enkelt att fnissa åt alltihopa. På så sätt blir det en dialog med läsaren och det intygar hela tiden att det är en svindlande historia som kan gå i vilken riktning som helst. Det må vara läskigt, men det kan det bli när fantasin sätter igång.

J.M. Barrie
Peter Pan
Vintage Children’s Classics 2012