J.K. Rowling – The tales of Beedle the Bard

Omslag: J.K. Rowling - The Tales of Beedle the BardDe flesta som har läst böckerna om Harry Potter, eller sett filmerna, kommer nog ihåg historien om dödsrelikerna. Om ni inte gjort det har jag bara en sak att säga. Läs hela serien på en gång eller försvinn! Ut! Eller se filmerna åtminstone…

Hur som helst, Sagan om dödsrelikerna, eller Sagan om de tre bröderna som den egentligen heter, är en Bockarna Bruse-doftande saga om tre bröder som lyckas skapa en bro över en flod. De undkommer på så sätt döden. Men detta kan Döden inte tolerera. Hen visar sig och lurar dem genom att ge alla tre varsin önskan. Den äldste brodern önskar sig världens mäktigaste trollstav, mellanbrodern önskar sig möjligheten att återuppväcka folk från de döda. Den yngsta broderns önskan är att få komma därifrån utan att förföljas av döden. Alla tre får sin önskan uppfylld och går åt varsitt håll. Sedan tänker jag inte berätta vad som händer med dem.

Den här sagan är en viktig pusselbit i sista delen i Harry Potter-serien och det är också en klassiker i trollkarlsvärlden. Häxor och trollkarlar får den berättad för sig som godnattsaga när de är små, läst ur sagosamlingen The tales of Beedle the Bard. Efter att böckerna om Harry Potter blev färdigskrivna satte sig J.K. Rowling ner och skrev just denna bok som en del av ett välgörenhetsprojekt. Det är inte första gången Rowling skriver en bok från trollkarlsvärlden och låter intäkterna gå till välgörande ändamål. Kring millenieskiftet skrev hon de två läroböckerna Quidditch through the ages och Fantastic beasts and where to find them. Den senare av de två böckerna ska snart bli en ny filmtrilogi.

The tales of Beedle the Bard är en bok som består av fem sagor om häxor, trollkarlar och magi. Varje saga är också följt av en analys, eller kommentar kanske det snarare är, av Albus Dumbledore. De som kan sin Harry Potter minns att Hermione ärvde Dumbledores exemplar av boken. Den här upplagan är en kopia på det exemplaret.

Men nog med alla förklaringar. Hur är boken egentligen? Det ska jag berätta för er. För de som är ett fan av Harry Potter är det en mysig samling historier som ger en möjlighet att blicka in i världen vi saknar. Men det känns ganska futtigt. Sagorna är korta och Dumbledores kommentarer är desto längre. Som J.K. Rowling påpekar i förordet är det här sagor där magi är en självklarhet och kan utföras av huvudpersonerna själva, till skillnad mot många klassiska sagor där magin är hindret för huvudpersonen. Trots att hjältarna och hjältinnorna i Rowlings sagor har magi till hands uppstår det problem och de måste lösa det med sina kloka huvuden och sina goda hjärtan. Såna sagor kan jag inte få nog av. The tales of Beedle the Bard är ett härligt tillskott till den stora sagoskatten, med en rolig tvist och noteringar som hjälper de unga som vill analysera sensmoralen i sagan. Härlig läsning helt enkelt. Inte oumbärlig ¬– men härlig.

J.K. Rowling
The tales of Beedle the Bard
Lumos 2008