Ivar Lo-Johansson – Måna är död

Omslag: Ivar Lo-Johansson - Måna är dödEn av våra mest älskade och välkända arbetarförfattare, Ivar Lo-Johansson, ansåg själv att hans skönlitterära debut kom med kärleksromanen Måna är död. Han, som främst är känd för sina verk om statarna, inledde alltså sin skönlitterära karriär med en kärleksroman som byggde på personliga erfarenheter. Mycket intressant!

Huvudkaraktären Bo Propst är det unga författargeniet, eller kanske snarare arbetsmyran, som förälskar sig i den äldre kvinnan Måna. De inleder tidigt en kärleksrelation och beger sig upp till Norrland för att spendera sommaren där. Bo vill arbeta en viss period av varje dag, men han tappar mer och mer av sin disciplin och tillbringar mer tid med Måna, något som får honom att älska henne ännu mer, men också hata henne. Samtidigt vaknar klassföraktet till liv, hon som kommer från överklassen förstår inte hans kamp som autodidakt författare som kämpar för brödfödan.

”Jaha, det här är ju inte en särskilt stark kärlekshistoria” tänkte jag till en början. Kan man kalla det där en kärlek som ställer sig över alla andra drifter och mål i livet? Men det är inte kärleken mellan Bo och Måna som är grejen trots allt. Det är kärleken till arbetet och berömmelsen som är det stora, Måna är bara en distraktion. Kärleken till henne är stor, men skev. Egentligen är det bara en serie bråk. Den dåliga stämningen och ensamheten de upplever uppe i Norrland blir så kvävande för mig som läsare. De har inget riktigt utbyte med andra, och när de väl samtalar med andra blossar Bos svartsjuka upp och förstör trivseln.

Måna är död är en roman som kanske är lite tradig ibland när det mest är bråk på bråk på bråk, men det är samtidigt en annorlunda kärlek som skildras där den egocentriska skaparen samtidigt hyllar och förlöjligar sig själv. Bo Propsts ego tar upp hela boken, vilket gör att Måna försvinner i skymundan. Det är passande för romanens tema, men samtidigt tråkigt, eftersom hon förtjänar ett bättre öde.

Ivar Lo-Jonasson
Måna är död
Albert Bonniers förlag 2015