Isaac Bashevis Singer – Trollkarlen från Lublin

Omslag: Trollkarlen från LublinNär någon beskrev Isaac Bashevis Singer som ”ungefär som Paul Auster, fast med mer magi”, blev jag eld och lågor och lånade hem boken på studs. Vem vill egentligen att rim och reson ska in i en historia och förstöra när det kan vara något magiskt istället? Singer är också en tydlig influens på Jonathan Safran Foer och det bådade gott.

Historien utspelar sig under 1800-talet i Polen där vi får följa en judisk trollkarl vid namn Jascha Masur. Han reser runt i landet och uppträder genom att gå på lina, låsa upp lås och andra konster. Jascha är otroligt begåvad och har ett gott öga till kvinnor, som har ett ännu godare öga till honom. Han är en så kallad ”mac daddy” som hypnotiserar kvinnorna att slå följe med honom. Hela hans liv har varit en balansgång mellan hans judiska tro, hans leverne bland tjuvar och hur han ska förvalta sina talanger. När han finner kärleken i kristna Emilia börjar han se sig om för att komma ur sitt vardagliga liv med tjuvar och älskarinnor. Men innebär det också att han tar steget in i tjuvarnas värld i hopp om ett bättre liv?

Jag tycker att frågan som uppstår och besvaras i romanen är väldigt intressant. Är det rätt att begå ett brott för att bli lycklig? Det går ju alltid att betala tillbaka senare, hävdar trollkarlen. Ska han lämna sitt något traggliga liv genom att begå en liten stöld? Den moraliska frågan väcker en fundering hos mig, men det dröjer inte länge innan Isaac Bashevis Singer tydligt visat vad han tycker i frågan. Det dödade hela romanen. Istället för en roman som byggde upp för funderingar blev det en uppläxning. Jag blev förbannad och ville kasta boken i älven i ren trots, vilket jag hade gjort om jag inte hade lånat den.

Men oavsett vad en tycker om sensmoralen i historien så är det en bra bok. Historiens universum är mystiskt och realistiskt på samma gång. Isaac Bashevis Singer kan sina grejer, det är inget snack om saken. Det är välskrivet och hela tiden i ett bra tempo.  Men hans predikan kan han behålla för sig själv. Det finns så mycket annat jag kan använda min tid till. Bland annat att skriva recensioner och verka betydelsefull.

Isaac Bashevis Singer
Trollkarlen från Lublin
Brombergs 2005