Howard Jacobson – J

Omslag J

Howard Jacobson har vunnit Man Booker Prize en gång tidigare för sin bok The Finkler Question. Främst är han känd som en satiriker som använder humorn som vapen, men skratten lyser med sin frånvaro i den dystopiska historien J.

Några generationer fram i tiden lever Kevern Cohen ensam i utkanten av en liten småstad. Men han har träffat en kvinna vid namn Ailinn Solomons och de vet knappt hur det hela började. Det var som om de blev sammanförda av utomstående krafter och nu är de hopplöst förälskade. Men både känner att de är bevakade, som att de alltid har varit förföljda och har aldrig riktigt passat in. Keverns pappa satte alltid två fingrar över sina läppar när han sa ett ord som började på bokstaven ”j” och hemmet är fullt av musik och böcker som regeringen misstycker till. Varför?

Världen de lever i är ett samhälle kontrollerat av regeringen, men samtidigt är det ett oroligt land. Människan låter sina mest djuriska instinkter visa sig. Slagsmål och mord är ingen ovanlighet. Alla går omkring och ber om ursäkt för något som händer under 2010-talet, men som det alltid refereras till i boken som ”Vad hände, om det hände” är människorna inte helt säkra på vad de ska be om förlåtelse för, eller varför. Istället stiger ilskan allt mer.

Howard Jacobson fokuserar mer på stämningen i sin dystopiska värld än att beskriva den till utseendet. Det fungerar ganska bra, men det känns som att han åker snålskjuts på andra klassiska dystopier. För mig är miljöbeskrivningen som förklarar hur det dystopiska samhället är uppbyggt något av det intressanta, men det får jag hämta in från minnesbanken från tidigare böcker.

J fokuserar på gåtan om vad det var som hände, om det hände. All annan handling är relativt ointressant enligt mig. Det tar aldrig fart i bokens nutid, men det läggs ett läckert pussel av dagboksanteckningar, tillbakablickar och små fabler som helt plötsligt får en att inse vad det var som egentligen hände. Dystopier är väl egentligen alltid en kommentar över hur samhället ser ut idag och när jag hade kläckt gåtan mådde jag illa. För vem vet hur det kan gå. George Orwells klassiker 1984 blir allt mer en verklighet…

Det gäller att ha tålamod med J, för det tar tid innan bokens riktning blir tydlig. Men när du börjar förstå vad som händer känner du mer äckel än spänning och det är en annorlunda läsupplevelse. Mer en obehaglig teori än en lysande bok.

Howard Jacobson
J
Jonathan Cape 2014