Hilary Mantel – Wolf Hall

Omslag: Hilary Mantel - Bring up the bodiesDet finns nog ingen bok de senaste tio åren som har fått så mycket lovord som Hilary Mantels två böcker Wolf Hall och Bring up the bodies, historien om hur Thomas Cromwell går från enkel smedsson till att bli kung Henrik VIII:s högra hand. Båda två har vunnit Man Booker-priset och Hilary Mantel har på så sätt redan blivit historisk. Hon är en av få som fått priset två gånger, hon är den enda kvinnan som vunnit två stycken och om jag inte missminner mig är Mantel den enda författaren som vunnit Costa Book Award samma år som Man Booker. Nu är jag fasen tjatig, men jag måste också nämna att hon är den enda som har vunnit Man Booker två gånger för böcker i samma serie.
Sådär, nu har jag fått med en del av Hilary Mantels imponerande prislista, men då har vi inte ens gått in på varför! Efter att ha läst Wolf Hall finner jag det självklart att hon skulle få de där priserna, för den är fasen svinbra.

Historien följer som sagt Thomas Cromwell. Som femtonåring flyr han efter att hans pappa har slagit ner honom en gång för mycket. Väl i land i Frankrike tar han värvning i armén och efter det reser han runt i Europa. I Italien lär han sig räkna och en speciell minnesteknik. Han lär sig handel och får kontakter i alla Europas riken. När han senare återvänder till England som en fullvuxen man är han en annan person. Han är välutbildad, lömsk och oerhört smart. Han blir så småningom kardinalens högra hand och kardinalen är själv Henrik VIII:s förtrogne. Men allting rasar samman när kardinalen får ett uppdrag som visar sig vara nästintill omöjligt. Kungen vill skilja sig från sin fru, Katherine av Aragon och istället gifta sig med Anne Boleyn. Kardinalen får i uppdrag att resa till Rom och annullera det första äktenskapet. Men han misslyckas, och misslyckas sedan igen. Cromwell hamnar i en knivig sits. Ska Cromwell överge kardinalen och rädda sitt eget skinn, eller ska han försöka hjälpa honom att få tillbaka makten, även om det kostar honom hans egen position?
Det blir upptakten till en historia där hot och angivelser är förklädda i artiga samtal, varje liten detalj spelar roll och allianser måste bildas.

Thomas Cromwell var en sann renässansman, men det har tidigare inte skrivits så mycket om just honom. Början av 1500-talet var en omvälvande tid i England. Det skedde ett flertal förändringar i samhället, vilket det gjorde i de flesta europeiska länder vid den tiden. Martin Luther spred den protestantiska läran, katolicismen förlorade mark och hotet om krig fanns alltid. I dess mitt stod Cromwell. Och även om du som läsare vet hur allting gick till så spelar det ingen roll. Det blir aldrig mer levande än när du läsare Hilary Mantel.

Hennes språk är av en annan värld. Jag vet knappt hur jag ska beskriva det. Det är hela tiden högt tempo, flängigt samtidigt som det är tajt. I början blev jag lite förvirrad när det stod ”He” varje gång de syftade på huvudpersonen Cromwell, men efter ett tag kom jag in i det och ännu längre in när Mantel förtydligade vem som sa vad med sin nästintill catchphraseliknande ”He, Cromwell” kände jag ett underligt välbehag varje gång den frasen kom i texten.
Det känns hela tiden levande, som att det hände nu och jag måste säga att Thomas Cromwell förmodligen är en av de bästa litterära karaktärerna som finns. Det spelar ingen roll om porträttet stämmer överens eller inte med den verkliga Cromwell som levde för 500 år sedan. Det är denna Cromwell som räknas och det är denna Cromwell som med sitt övermänniska-beteende får en att dregla av läslust.

Boken är dock något lång och det känns som att det är för många olika skeenden med i historien, men samtidigt vill jag inte vara utan någon av dem. Hilary Mantel har visat att hon är väl värd alla hyllningar och hon bevisade att hon kunde upprepa bravaden i bok nummer två i trilogin, i uppföljaren Bring up the bodies. Fast det får jag skriva om i nästa recension.

Hilary Mantel
Wolf Hall
4th Estate 2011