Hilary Mantel – The Giant, O’Brien

Omslag: Hilary Mantel - The Giant, O'BrienTidigare i sommar blev jag Wolf Hall-frälst efter att ha läst Hilary Mantels två böcker om Henrik VIII:s högra hand, Thomas Cromwell. Men dame Mantel är ganska gammal i gemet och har gett ut mer än tio titlar utöver dessa två Man Booker prize-vinnare. När jag fann The Giant, O’Brien på en engelsk bokhandel så kunde jag inte låta bli att slå till.

Det är slutet av 1700-talet och upplysningen är på nedgång. Romantiken ligger runt knuten och den finns bland annat i form av den irländska jätten Charles O’Brien som beger sig ner till London tillsammans med sina vänner i hopp om att ställa ut sig själv som ett naturfenomen. Han drömmer också om att bli poet och samlar hela tiden på sig sagor som han berättar för alla som vill lyssna. Till en början går livet i den nya staden bra, men hans följeslagare förändras av stadens puls och när den skotske kirurgen och vetenskapsmannen John Hunter vill köpa O’Briens ben när han väl är död, finner sig jätten alldeles ensam i en värld där människor som ser ut som alla andra betraktas mer som cirkusdjur än människor. Här dukar romantiken under för upplysningens mer pragmatiska synsätt.

Hilary Mantel kan verkligen få svunna tider att komma till liv inom bokens pärmar, precis som hon gjorde med 1500-talets London. Denna historia, som utspelar sig nästan 300 år efter Cromwell & co, kommer främst till liv genom dess stämning och dialog. Miljöbeskrivningarna är få, men på prick. Men det är som sagt i dialogen Hilary Mantel glänser. Bokens svarta humor kommer fram, allra mest under jättens sagostunder som hela tiden avbryts. Men det är också en grym historia, oerhört sorglig där läsaren både skrattar och har en klump i halsen. Hilary Mantel visar än en gång att hon är en mästare i sitt slag. Den är något extrem i vissa partier och är inte riktigt i samma klass som Wolf Hall och Bring up the bodies, men fortfarande riktigt bra.

Hilary Mantel
The Giant O’Brien
4th Estate (1998)