Hilary Mantel – Bring up the bodies

Omslag: Hilary Mantel - Bring up the bodiesBring up the bodies tar vid kort efter att Wolf Hall slutade och jag tänkte göra samma sak med den här recensionen. Jag har redan berättat om hyllningskören som Hilary Mantel rättmätigt har mött. Wolf Hall var fantastisk och Bring up the bodies likaså. Thomas Cromwell är nu Henrik VIII:s högra hand. Anne Boleyn är drottning, mycket tack vare Cromwell, men ingen sitter säkert. Kungen börjar redan tröttna på drottningen som inte ger honom några manliga arvingar, och som vi vet så var man en kass människa om man inte födde söner på den tiden. Tänk vad mycket ångest de hade sluppit om de hade övergett den idiotiska idén att bara söner fick ärva. De hade också sparat ett flertal lik, för den här gången börjar kungens paranoia och jakten på syndabockar kosta livet på ett flertal adelsmän.

Hilary Mantel lägger ut spelplanen för hela scenariot och läsaren förstår sedan undermedvetet åt vilket håll det barkar. Cromwell använder sin list för att dra ner sina fiender. Det är snyggt och det är avancerat. Jag är glad att jag läste böckerna kort efter varandra eftersom händelser från Wolf Hall krokar i händelser från Bring up the Bodies. Läsaren måste vara på tårna, vilket är en härlig hjärngympa.

Wolf Hall hade mer händelser inbakat, men det gjorde också att boken kändes något spretig. Bring up the bodies är kanske lite väl koncentrerad på ett händelseförlopp, men det är desto tajtare. Cromwells svåra uppgift att få fram resultat blir en svår dans bland aristokrater och tjänare. Alltid med en makalöst bra dialog. Historien om Anne Boleyns fall har gestaltats i alla dess former oerhört många gånger, men har det någonsin gjorts så bra som det här?

Cromwell är fortfarande en makalöst bra romankaraktär och jag kan knappt vänta till sista delen i den planerade trilogin, även om det är enkelt att googla Cromwell och se vad mer han lyckades med och inte, så känns det inte på riktigt om jag inte får läsa det ur hans perspektiv. Jag väljer Mantels version före verkligheten alla dagar i veckan.

Hilary Mantel
Bring up the bodies
4th Estate (2012)