Hilary Mantel – Beyond black

Omslag: Hilary Mantel - Beyond blackBland de bästa läsupplevelserna förra året var för mig Hilary Mantels excellenta böcker ”Wolf hall” och ”Bring up the bodies” som handlar om Henrik VIII:s högra hand, Thomas Cromwell. De två böckerna blev vägen in till ett högkvalitativt författarskap med både humor och svärta. Senare på året läste jag ”The Giant, O’brien” som jag tyckte mycket om och nu var det dags för boken ”Beyond black”, historien där Hilary Mantel utforskar vad som händer efter döden.

Alison Hart är ett medium som livnär sig på att resa runt på mässor, spå personer över telefon och att vara länken mellan levande och döda. Låter spännande och ganska roligt, men den bilden de flesta har av livet efter döden stämmer inte riktigt in på det Alison får uppleva. Hon håller god min för kunderna, men när hon är ensam lider hon av alla döda personer som trakasserar henne. Som hon säger i boken ”Bara för att någon dog behöver det inte betyda att den personen blev snäll”. Ett exempel är hennes guide i andevärlden som snarare är en plågoande vid namn Morris. Innan han dog var han en av Alisons många torskar och som även våldförde sig på den lilla flickan. Nu fortsätter han och hans vänner på andra sidan dödsskynket. Samtidigt försöker Alison driva ett företag tillsammans med sin pragmatiska och torra assistent Colette som mest går runt och är sur på sin exman.

Det är en udda skara läsaren får följa i Hilary Mantels bok och det är en mörk historia som hon tecknar fram med fantastiskt bra rytm och stil. Hon skriver så fantastiskt bra tycker jag! För även om det är en becksvart historia innehåller den mycket humor där en skrattar åt eländet. Mycket är tack vare Mantels förmåga att hoppa mellan gestalternas perspektiv. Hon fångar de olika karaktärernas sätt att prata och tänka på ett strålande vis och på något sätt lyckas hon skriva en högst annorlunda spökhistoria som är bra mycket mer underhållande än de flesta av sitt slag.

Jag har dock en invändning. När Alisons mål blir tydliga och kampen mot plågoandarna likaså börjar historien tappa tempo. De sista hundra sidorna känns bara som utfyllnad för mig och skulle nog gjort sig bättre om historia stramades åt lite här och där. För även om Hilary Mantel skriver fenomenalt vill jag gärna att historien ska röra sig framåt i någorlunda takt.

Hilary Mantel
Beyond Black
4th estate 2005