Graham Macrae Burnet – His bloody project

Omslag: Graeme Macrae Burnet - His bloody project

Årets Man Booker Prize-vinnare har redan korats och det blev inte Graham Macrae Burnet som tog hem priset denna gång, men han låg åtminstone i topp i försäljningsstatistiken när det kom till de sex nominerade. Och när Bokfantomen har varit så pass flitig och haft nöjet att läsa de sex böckerna är det väl inte mer än rätt att boken får en fullbördig recension.

När jag fick höra om årets nomineringar till det prestigefyllda priset drogs jag direkt till Graham Macrae Burnets bok. Det hör inte till vanligheterna att kriminalromaner blir nominerade till priset. Skotska författare på små förlag är inte heller något som kommer in på shortlisten varje år.

Att kategorisera His bloody project som en kriminalroman är egentligen fel epitet. Det är snarare en psykologisk studie över ett brott, sett ur flera olika synvinklar. Brottet i fråga är ett trippelmord, utfört av den underliga, men oerhört intelligent bondpojken Roderick Macrae. I ett egenskrivet vittnesmål förklarar han vad som ledde fram till trippelmordet. Hur den lokala konstapeln plågade hans familj, hur han förälskade sig i dennes dotter och alla olyckor som förseglade hans öde.

His bloody project är inte en klassisk ”vem gjorde det?”-historia. Mysteriet är vilken sida man ställer sig på när boken är över. Agerade Roderick Macrae rätt eller inte? Hur mycket har jag formats av hans eget vittnesmål? Den åtalades vittnesmål, välskrivet och perfekt i tempo, får mig att tänka på Teju Coles berättar i romanen Öppen stad. Man vaggas in i en slags trygghet och håller berättaren om ryggen, oavsett vad de gör. Åtminstone till en viss punkt innan man tappar fotfästet. När Roderick Macraes vittnesmål är över tar journalisterna och vetenskapsmännens version över historien. Även miljön som skildras, med det hårda skotska höglandet och den mer sofistikerade innerstan, skapar en härlig kontrast som matchar mordgåtan.

Boken är som gjord för en bokcirkel. Brottsförloppet har tillräckligt många luckor för att väcka förvirring, de motstridiga vittnesmålen är även de så pass vitt skilda att det skapar en oro i historien. Däremot hade jag gärna sett att fler pusselbitar lades fram i brottsmålet när allting summerade i slutet. Det känns som att de bästa bitarna levererades tidigt i boken. När de summerade detaljerna i rättegången syr ihop säcken tänker jag: ”Men var det inte mer?”. Misströsta dock inte, är du en krimläsare finner du en god bok i His bloody project, är du en krimhatare som brinner för karaktärer passar boken även för dig.

Graeme Macrae Burnet
His bloody project
Contraband 2015