Gillian Flynn – Vassa föremål

Gillian Flynn - Vassa föremål

Högaktuella Gillian Flynn har med sina tre titlar blivit ett av deckarvärldens stora namn. Snart har filmatisering av hennes senaste bok Gone girl premiär världen över och nyligen kom hennes debutbok Vassa föremål ut på svenska. Det är inte hennes bästa bok, men flera gånger visar hon prov på varför hon är en frisk vind i deckargenren.

Camille Preaker är en halvdan reporter som arbetar för Daily Post i Chicago. När en flicka försvinner i hennes hemstad Wind Gap, Missouri, skickas hon hem för att bevaka och skriva om händelserna. Redaktören ser hennes band till staden som en fördel – hon ser det bara som en nackdel. Hemma väntar hennes bortskämda lillasyster Amma som är Regina George från Mean Girls (fast på knark), den kalla och distanserade mamman Adora och minnena av hennes döda syster Marion.

Historien i sig känns inte särskilt originell vid första anblick. En trettioplusare som återvänder hem till familjen och gamla vänner, något obekväm av att återvända till ungdomens rutiner. Historien spetsas något av den försvunna flicka, även om mordgåtan inte riktigt är det väsentliga i den här historien. Det är Camille Preaker själv och hennes agerande som är bokens behållning. Hon är sannerligen skadad av sin uppväxt och hemkomsten sätter igång en spiral av dåliga beslut, misslyckade intervjuer, ett ökat alkoholintag och en tragisk önskan om att bli omtyckt. Hade jag återvänt hem till min hemstad för ett journalistiskt uppdrag hade det nog inte blivit mycket till historia. Intervjuerna hade nog blivit lika taffliga, men när jag slutade för dagen skulle jag komma hem till mina föräldrar, dricka O’boy och äta Skogaholmslimpa med smör och ost. Jag hade passat på att leva mig in i ungdomen så mycket jag kunde. Men ungdomen är något som Camille Preaker inte vill bli påmind om.

Gillian Flynns böcker utspelar sig i mellanvästerns USA där det är stor kontrast mellan de rika och de fattiga. Drogmissbruk kantat av arbetslöshet eller ytligt lyxliv är faktorer som formar karaktärerna. Egoism, falskspel och maktmissbruk är en del av vardagen. Camille Preaker bär spår av det på sin kropp. Ända sedan tonåren har hon skurit sig. Karvat in ord som är allt från syndig till kylskåp över hela kroppen. Hon har slutat sedan en tid tillbaka, men kämpar fortfarande med lusten att skära sig igen. För i takt med att hon förstår hur livet i hemstaden är för sin syster, sina gamla klasskamrater och för de mördade flickorna blir hon allt mer indragen i sina egna skuldkänslor och sin dåliga relation till modern.

När boken är utläst kan det kännas lite snopet. Upplösningen känns mer som ett referat än en spännande gestaltning. Men då hjälper det att tänka på historien på ett annorlunda sätt. För Gillian Flynns deckare har en behållning utanför mordintrigen. Det viktiga är varför mordet skedde, inte vem som gjorde det. Ibland är det lite väl hoppigt när hon möter ortsbor till höger och vänster och bitvis känns refereringarna till hennes ärr rätt så rutinmässiga. Men redan i debuten visar Gillian Flynn att hon kan skapa skitiga miljöer som känns annorlunda, med karaktärer som stannar kvar hos en efter att boken har blivit utläst. Det ska bli intressant att se vad hon kommer skriva härnäst. För det verkar som att hon bara blir bättre och bättre.

Gillian Flynn
Vassa föremål
Modernista 2014