George R.R. Martin – A Game of Thrones

George R.R. Martin - A Game of Thrones

Få har missat HBO-serien Game of Thrones, den våldsamma och beroendeframkallande tv-serien som alla måste prata om. A Game of Thrones är första boken i fantasyserien A Song of Ice and Fire som är förlaga till tv-serien. Det är omöjligt att nämna ena utan att nämna den andra, därför blir det här lite utav en jämförelse mellan boken och tv-serien. Jag kan förvarna er att namn och dylikt i den här recensionen är på engelska. De svenska översättningarna klingar inte lika bra.

Totalt är det tänkt att det ska bli sju böcker i serien och i nuläget är fem av dem skrivna. Det återstår att se när nästa bok är färdig, eftersom det tar längre tid mellan varje bok. Såhär ser utgivningsföljden ut:

A Game of Thrones 1996
A Clash of Kings 1998
A Storm of Swords 2000
A Feast for Crows 2005
A Dance with Dragons 2011

Att ro ihop en fantasyserie är inte en enkel sak. Robert Jordan som skrev A wheel of time-serien hann gå bort innan hans verk var fullbordat. Brandon Sanderson fick ta över och skriva de tre sista delarna. Med varje bok expanderar världen och desto fler trådar måste knytas ihop. Och det universum som presenteras i A Game of Thrones är större än vad jag själv först trodde.

Boken har tre större historielinjer som vi får följa. Den första är om familjen Stark och andra adelsfamiljer på kontinenten Westeros. Lord Eddard Stark får bud om att hans gamla mentor, Jon Arryn – rådgivaren till kungen, har dött. Kort efteråt kommer Robert Baratheon, kungen själv, till hans hem i norr och ber honom bli hans nya rådgivare. Han kan inte tacka nej och reser till huvudstaden tillsammans med delar av sin familj. Väl där får han veta att Jon Arryn blev mördad. Frågan är varför. Han börjar nysta i mysteriet och blir indragen i spelet om järntronen, där nästintill alla med någon uns av makt är med och spelar om att bli nästa kung.

Under tiden har Eddard Starks oäkta son, Jon Snow, tagit värvning som en av riddarna vid The Night’s Watch. Det innebär att han skyddar The Wall, en stor ismur som är byggd för att skilja kungariket i söder mot landet i norr där underliga saker har börjat ske. Döda kommer till liv och en armé samlas för att anfalla muren som Jon och hans vapenbröder skyddar.

I öster, på en kontinent på andra sidan havet finner vi Daenerys Targaryen, dotter till den forna konungen som störtades av Eddard Stark och den nuvarande kungen Robert Baratheon. Hon blir bortgift till Khal Drogo, en hövding hos de ridande folket Dothraki och de reser över landet för att ta sig till Westeros och hämnas hennes familj.

Varje kapitel är sedd ur en specifik karaktärs perspektiv, till exempel Eddard Stark eller Daenerys Targaryen, och vi får ta del av deras tankar och handlingar. I tv-serien är det inte lika lätt att förstå varför karaktärerna agerar som de gör. Det är till och med svårt att veta vem som är vem i tv-serien eftersom det kryllar av namn och det är svårt att sätta ett ansikte till vartenda en. I bokform får läsaren också ta del av en massa bakgrundshistorier, något som sällan berörs i tv-serien. Alla historier som berättas under bokens gång fördjupar relationen till karaktärerna. Vi får stor förståelse för varför de tänker som de gör och vad som har format dem. Exempelvis är det lättare att förstå karaktären Tyrion Lannister. I boken får vi veta mer om hur han har behandlats av sin far och andra omkring honom. Samtidigt får vi också förståelse för den precision George R.R. Martin har placerat ut detaljer som får konsekvenser långt senare i A Song of Ice and Fire.

För de som gillar serien kan jag verkligen rekommendera böckerna om de vill veta mer. Första säsongen av tv-serien är så gott som identisk till första boken. Men som det vanligtvis är innehåller böckerna mer än vad rörlig bild kan förmedla. För de som inte är särskilt förtjust i fantasy tror jag ändå att A Song of Ice and Fire kan locka. Det är dubbelspel, maktkamper och taktiska drag i samma klass som en bra politisk thriller som helst. För det mesta är det spännande, men ibland är det rent ut sagt tråkigt. De tre historielinjerna är av varierande kvalité och när det hela tiden byts berättarperspektiv och berättarlinje blir jag sugen att hoppa över vissa passager. Jag tänkte bygga ut mitt resonemang i recensionen av A Clash of Kings, för att illustrera tydligare vad jag menar. Men oavsett den skiftande kvalitén är det här en bok som kan läsas av de flesta, förutsatt att de inte är känsliga för blod och död.

George R.R. Martin
A Game of Thrones
Svensk utgåva: Kampen om järntronen Månpocket 2011